sobota, 23 listopada, 2024
Strona głównaArtykułyZarządzanie firmową witryną

Zarządzanie firmową witryną



PROWADZENIE WITRYNY

Internet obfituje w korporacyjne serwisy, których wiarygodność jest mocno wątpliwa. Najczęstszą tego przyczyną jest ich nieaktualność. Najgorszym pomysłem jest zbudowanie serwisu i pozostawienie go własnemu losowi. Konsekwencja, ciągłość i systematyczność działania zgodnie ze zdefiniowaną uprzednio strategią webową jest naczelną zasadą, która musi być respektowana w przypadku marketingowych przedsięwzięć w sieci.

Internet jest dynamiczny i interaktywny – te cechy wyróżniają go od innych mediów. W pewnych sytuacjach okazuje się to nie do przecenienia, ale ten kij ma dwa końce, gdyż narzuca też rygory związane z zapewnieniem zawsze rzetelnej i bieżącej informacji. Poniżej przedstawiam kilka modeli zarządzania witryną, które pozwalają każdej firmie znaleźć właściwy dla niej system pracy nad jej wizerunkiem w internecie.

Administrowanie serwisem korporacyjnym może być zadaniem pozostającym w gestii jej właściciela lub zlecane na zewnątrz wyspecjalizowanej agencji internetowej. W każdym z powyższych przypadków można wyróżnić dwa alternatywne podejścia. Przyjrzyjmy się po kolei każdemu z nich.

CMS

Na osi technologicznej ewolucji najwyżej należy umiejscowić prowadzenie witryny przy pomocy narzędzia informatycznego zwanego – systemem zarządzania treścią (Content Management System). Program przypominający interfejsem powszechne aplikacje biurowe jest wyjątkowo przyjaznym narzędziem pracy i umożliwia osobom nie posiadającym wiedzy z zakresu technologii internetowych na samodzielną aktualizację serwisu. Użytkownik dostaje do dyspozycji panel administracyjny z poziomu którego swobodnie edytuje treść na stronach, dodaje sekcje, czy też zarządza plikami. Rynek tego rodzaju aplikacji jest mocno zróżnicowany, zarówno ze względu na stopień ich technologicznego zaawansowania, jak i koszty zakupu i implementacji. Najprostsze narzędzia, pozwalające jedynie na aktualizację tekstu to wydatek od kilkuset do kilkutysięcy złotych. Rozbudowane systemy, które skutecznie zarządzają potężnymi platformami internetowymi kosztują nawet kilkanaście – kilkadziesiąt tysięcy złotych. Może się więc wydawać, że każdy znajdzie tu coś dla siebie, ale własny system zarządzania treścią będzie zawsze najdroższym rozwiązaniem z uwagi na koszt, jaki wiąże się z jego utrzymaniem na właściwej platformie technologicznej. Tym niemniej zalety tego rozwiązania są ogromne i dla dużych firm, które aktywnie wykorzystują internet dla swoich potrzeb jest to jedyna sensowna propozycja.

Rozwój technologii sprawia, że rozwiązania typu CMS stają się coraz tańsze i przez to dostępne dla szerszego grona klientów. Nowością są produkty pozwalające uniknąć jednorazowego wydatku związanego z wdrożeniem systemu zarządzania treścią. Dla firm, które chcą rozłożyć koszty prowadzania serwisu na dłuższy okres powstała oferta abonamentowa, w której klient otrzymuje dostęp do zaawansowanego systemu łączącego wszystkie elementy pozwalające na prowadzenie witryny WWW. Wnosząc roczną opłatę klient dzierżawi system zarządzania treścią wraz z serwisem WWW, domeną i pakietem hostingowym.

Alternatywnym podejściem jest samodzielna aktualizacja witryny przez pracownika firmy. W odróżnieniu od poprzedniego przykładu, osoba odpowiedzialna za administrowanie serwisem dostaje do dyspozycji jedynie program do edycji stron WWW. Koniecznością jest zatem zatrudnienie osoby znającej tajniki technologii internetowych. O ile opanowanie podstaw nie jest wyzwaniem nie do pokonania, to dla zaawansowanych serwisów niezbędne jest zaangażowanie specjalisty. Najpowszechniejszą praktyką jest przekazanie obowiązku dbania o internetową wizytówkę firmy informatykowi. Zazwyczaj kończy się to tragicznie, gdyż serwis WWW jest narzędziem marketingu i trudno wymagać od fachowca z innej dziedziny by znał i realizował politykę marketingową przedsiębiorstwa. Kolejną wadą prowadzenia serwisu w tym modelu jest koszt zakupu specjalnego oprogramowania zarówno graficznego jak i programistycznego. Jeżeli programy te są wykorzystywane jedynie na potrzeby jednego serwisu internetowego, to taka inwestycja jest mocno chybiona.

OUTSOURCING

Zupełnie inną filozofią zarządzania korporacyjnym serwisem internetowym jest zlecanie jego aktualizacji na zewnątrz. Całkowity outsourcing jest niemożliwy, gdyż zewnętrzni zleceniobiorcy nie posiadają pełnej wiedzy o wszystkim co się dzieje wewnątrz firmy klienta – także zawsze obowiązek przygotowania materiałów wyjściowych spoczywa na kliencie. Nowe promocje, zmiany cenników, informacje o wydarzeniach w firmie muszą być przekazywane obsługującej ją agencji. Ważne jest aby wyznaczyć osobę wewnątrz firmy, która będzie odpowiadać za witrynę i kontakty z agencją.

Najczęściej stosuje się dwa systemy rozliczeń. Pierwszy oparty jest o umowę stałej współpracy, w której agencja dysponując określonym budżetem dokonuje działań na stronie klienta. Zazwyczaj, w ramach umowy do typowej aktualizacji serwisu, dochodzą dodatkowe usługi związane z promocją serwisu lub doradztwem w zakresie e-biznesu. Rozliczenie może mieć charakter stałego ryczałtu, albo z góry określonego budżetu na określony czas. To rozwiązanie jest atrakcyjne dla firm, które aktualizują serwis regularnie, ale niekoniecznie często. Przedsiębiorstwa, w których istotne wydarzenia mają charakter sezonowy lub są sporadyczne powinny raczej pomyśleć o rozliczeniach za czas pracy. W takim przypadku firma zgłasza się do obsługującej ją firmy zlecając modyfikację strony. Firma płaci wtedy tylko za rzeczywisty czas pracy agencji. Często w praktyce stosuje się rozwiązanie hybrydowe, gdzie część prac aktualizacyjnych jest realizowana wewnątrz firmy, a część – zwłaszcza związanych z grafiką – zlecana jest specjalistom.

Rozwiązań jest tyle, że każda firma może wybrać optymalny dla niej sposób administracji witryną. Dbajmy więc o nią! Dostarczanie internaucie nieaktualnej i budzącej wątpliwość informacji może zaowocować spadkiem zaufania nabywców. W internecie, gdzie klient jest wyjątkowo nielojalny, ze względu na łatwość przejścia do oferty konkurencji, o taką stratę jest nietrudno. 

Źródło: Marketing w Praktyce



Bartosz Kordecki jest absolwentem Wydziału Organizacji i Zarządzania Politechniki Śląskiej w Gliwicach, od kilku lat specjalizuje się w rozwiązywaniu zagadek marketingu elektronicznego w agencji interaktywnej cyberstudio (http://www.cyberstudio.pl) z Katowic. Kontakt: kordecki@cyberstudio.pl

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj