sobota, 9 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościDeklaracja Helsińska – nowy dokument przedstawiający 10 zasad etyki w branży PR

Deklaracja Helsińska – nowy dokument przedstawiający 10 zasad etyki w branży PR

Specjaliści ds. PR-u na całym świecie muszą wystrzegać się praktyk wprowadzających w błąd, takich jak astroturfing, a także unikać dyskryminacji na tle rasowym, religijnym czy dotyczącym orientacji seksualnej – czytamy na holmesreport.com w tekście Paula Holmesa, podsumowującym tegoroczny światowy szczyt International Communications Consultancy Organisation (który odbył się w dniach 5-6 października – przyp. red.) w Helsinkach.

Podczas wydarzenia ICCO przedstawiło Deklarację Helsińską – zbiór dziesięciu zasad dotyczących etycznego postępowania w branży public relations. Jak czytamy dalej na The Holmes Report, celem dokumentu jest „zjednoczenie światowego środowiska PR pod wspólnym szyldem etycznego postępowania”. W trakcie szczytu zastanawiano się nad rosnącym wpływem PR-u na całym świecie i potencjalnymi zagrożeniami wypływającymi z niemoralnych działań. Jak podaje źródło, deklaracja została stworzona w oparciu o zasady wypunktowane w Stockholm Charter w 2003 roku.

Jak podkreślał Francis Ingham – dyrektor ICCO – branża PR powinna z założenia opierać się na wartościach etycznych. „Deklaracja Helsińska jest ważnym krokiem naprzód” – stwierdził Ingham, dodając, że zasady przedstawione w dokumencie można stosować na całym świecie. Wcześniej podczas jednej z dyskusji odniósł się także do sprawy Bell Pottinger, o której pisaliśmy, nazywając ją „narażeniem branży na utratę reputacji”.

Czytaj więcej:
Co przypadek Bell Pottinger mówi nam o uczciwości agencji PR

10 zasad PR-u ustanowionych w Deklaracji Helsińskiej

1. Pracować etycznie, zgodnie z właściwymi przepisami prawa.
2. Przestrzegać najwyższych standardów dotyczących profesjonalnych praktyk w branży public relations i komunikacji.
3. Szanować prawdę, postępować szczerze i uczciwie z pracownikami, kolegami, klientami, mediami, rządem i opinią publiczną.
4. Chronić prywatne prawa klientów, organizacji i jednostek przez zapewnianie bezpieczeństwa poufnych informacji.
5. Być świadomym swoich obowiązków w zakresie dbania o reputację przedsiębiorstwa.
6. Mówić otwarcie o współpracach sponsorskich i nigdy nie angażować się w działania wprowadzające w błąd, takie jak astroturfing.
7. Być świadomym potęgi mediów społecznościowych i używać ich w sposób odpowiedzialny.
8. Nie uczestniczyć w tworzeniu ani świadomym rozpowszechnianiu fałszywych informacji.
9. Stosować się do kodeksów postępowań stworzonych przez branżowe stowarzyszenia, być świadomym kodeksów obowiązujących w innych państwach i wykazywać się profesjonalizmem i szacunkiem w każdym czasie.
10. Dbać o to, by obowiązki służbowe były wypełniane bez powodowania naruszeń na tle różnicy płci, rasy, orientacji, religii, niepełnosprawności i każdej innej formy dyskryminacji.

(bm)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj