piątek, 22 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościGW: Orlen przeznaczył „górę pieniędzy” na marketing i PR

GW: Orlen przeznaczył „górę pieniędzy” na marketing i PR

W 2019 roku PKN Orlen wydał ponad 460 mln zł na marketing, sponsoring, public relations i prawników – podaje wyborcza.pl. Jak zauważa dziennik, wydatki na te obszary podwoiły się od czasu objęcia fotelu prezesa przez Daniela Obajtka w 2017 roku.

Czytamy, że wyniki koncernu za zeszły rok nie wzbudzają euforii – zysk zmniejszył się o 11 proc. względem roku poprzedniego, a koszty działalności zwiększyły się. Źródło zwraca szczególną uwagę na obszary marketingu, PR-u, sponsoringu oraz doradców i prawników, które podlegają bezpośrednio pod prezesa. Ze sprawozdania wynika, że w zeszłym roku na usługi marketingowe Orlen wydał prawie 339 mln zł – czyli o 134 mln zł więcej niż rok wcześniej oraz dwa razy więcej niż w roku 2017. Wyborcza.pl dla przykładu przytacza wydatki największego polskiego ubezpieczyciela PZU, który na marketing w zeszłym roku przeznaczył ok. 32 mln zł – czyli ponad dziesięć razy mniej niż Orlen.

W sprawozdaniu, na które powołuje się źródło, Orlen tłumaczył, że działania marketingowe „wspierały obszary sprzedażowe w realizacji ich rocznych planów operacyjnych oraz utrzymaniu wiodącej pozycji rynkowej firmy”. Czytamy, że wydatki wzrosły przede wszystkim z powodu zaangażowania w wyścigi Formuły 1.

Czytaj więcej: Niefortunny komentarz Morawieckiego na temat Kubicy a potencjalna współpraca kierowcy z Orlenem

Źródło zwraca również uwagę na obszar opisany jako „wydatki na reprezentację” – na public relations koncern wydał w zeszłym roku 18,9 mln zł, czyli prawie dwa razy więcej niż przez ostatnie dwa lata. Zwiększyły się także pieniądze przeznaczone dla doradców zarządu (w 2019 roku Orlen przeznaczył na nie ok. 24 mln zł) oraz prawników (ok. 37 mln zł w 2019 roku).

Łącznie na marketing, PR, doradców i zewnętrznych prawników Orlen wydał w 2019 roku prawie 423 mln zł, a także przekazał 40 mln zł darowizn – podsumowuje wyborcza.pl. Czytamy, że suma ta (bez darowizn) stanowiła równowartość prawie 0,5 proc. przychodów Orlenu ze sprzedaży – w roku 2017 firma wydała na te obszary łącznie 201,3 mln zł (wtedy koncern nie informował jednak osobno o darowiznach), co stanowiło równowartość ok. 0,3 proc. przychodów ze sprzedaży.

Źródło zaznacza, że podawane przez PKN Orlen informacje o wydatkach na marketing, PR, reprezentację i doradców dotyczą tylko „spółki matki” grupy Orlen, co oznacza, że nie obejmują dużej liczby spółek do niej należących. (ak)

Zdjęcie gówne: biuro prasowe PKN Orlen

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj