Coca-Cola, Honda czy Unilever bojkotują Facebooka przez rezygnację z kupowania reklam w serwisie. To działanie w ramach akcji #StopHateForProfit (nie zarabiajmy na hejcie – przyp. red.), która staje się coraz popularniejsza w Stanach Zjednoczonych. Kolejne koncerny przestają publikować reklamy na Facebooku, by wyrazić swój sprzeciw wobec hejtu, mowie nienawiści i fake newsom na platformie. Kampania ma związek z informacjami uderzającymi m.in. w mniejszości seksualne czy rasowe oraz dotyczy fali hejtu podczas kampanii prezydenckiej w USA skierowanej m.in. przeciwko protestom po śmierci George’a Floyda.
Jak podaje businessinsider.com, kampania #StopHateforProfit rozpoczęła się 19 czerwca 2020 roku, kiedy to Facebook odmówił usunięcia wpisu opublikowanego przez prezydenta Donalda Trumpa po śmierci George’a Floyda z rąk funkcjonariuszy policji w Minneapolis i późniejszych ogólnoświatowych protestów. Wpis groził protestującym przemocą i nazwał demonstrujących „bandytami” – czytamy.
Po tym wydarzeniu grupa organizacji, m.in Liga Przeciw Zniesławieniu, NAACP, Sleeping Giants, Color of Change, Free Press i Common Sense poprosiły „dużych reklamodawców na Facebooku, aby pokazali, że nie będą wspierać firmy, która stawia zysk nad bezpieczeństwo” – czytamy na cnbc.com. Tym samym ponad 100 marketerów oświadczyło wstrzymanie wydatków na reklamę na platformie w lipcu 2020 roku. Pomysłodawcy zapewnili, że proszą Facebooka o bardziej surowe nadzorowanie mowy nienawiści i dezinformacji przez podejmowanie różnych działań, w tym stworzenie „oddzielnego miejsca moderacji” dla użytkowników, którzy twierdzą, że zostali zaatakowani z powodu rasy czy religii. Takie miejsce miałoby tez służyć reklamodawcom, którzy mogliby informować o tym, że ich promocje zbyt często pojawiają się w pobliżu treści, które zostały później usunięte z powodu dezinformacji lub nienawiści, i pozwolą im na zwrot pieniędzy za te reklamy – informuje źródło.
Czytaj też: Dlaczego polskie marki nie włączyły się tłumnie w akcję #BlackLivesMatter
Starbucks jest najnowszym dużym reklamodawcą, który zapowiada, że wstrzyma swoje reklamy na „wszystkich platformach społecznościowych” – podaje cnbc.com. Dowiadujemy się, że firma tłumaczy, że planuje prowadzić wewnętrzne rozmowy z partnerami medialnymi i organizacjami praw obywatelskich, aby powstrzymać szerzenie się mowy nienawiści w serwisie. Firma będzie nadal publikować posty, jednak bez płatnej promocji – informuje źródło. Jak czytamy, koncern jest przeciwny mowie nienawiści i chce stworzyć „przyjazne i sprzyjające integracji społeczności internetowe”. Starbucks jednocześnie zapowiada, że w tym celu konieczne jest spotkanie liderów biznesu, które umożliwi „wpływ na rzeczywiste zmiany w tej kwestii”. Rzecznik marki powiedział jednak, że „przerwa” promocyjna w mediach społecznościowych nie będzie obejmować YouTube’a, który jest własnością Google’a. Firma wytłumaczyła również, że choć wstrzymuje reklamy, nie dołącza do kampanii #StopHateForProfit.
Dalej źródło podaje, że kilka dni wcześniej Coca-Cola poinformowała o bojkocie i wstrzymaniu reklam na wszystkich platformach społecznościowych na całym świecie na co najmniej 30 dni. Cnbc.com przytacza wypowiedź prezesa Coca-Coli, Jamesa Quincey’a, który powiedział, że „na świecie nie ma miejsca na rasizm i nie ma miejsca na rasizm w mediach społecznościowych”.
Czytamy, że po tym ogłoszeniu także firma odzieżowa Levi’s oraz Diageo (brytyjski producent napojów alkoholowych – przyp. red.) zapowiedziały, że dołączają do bojkotu i również wstrzymują reklamę na całym świecie na Facebooku i Intagramie co najmniej do lipca 2020 roku.
Z kolei Unilever (międzynarodowy producent artykułów żywnościowych, środków czystości i higieny osobistej – przyp. red.) zapowiedział wstrzymanie swojej promocji na Facebooku, Instagramie i Twitterze w USA do końca 2020 roku. Jak czytamy na cnbc.com, Koncern, którego markami są m.in. Dove, Ben & Jerry’s i Hellmann’s, powiedział, że reklamowanie się na tych platformach nie stanowiłoby „wartości dodatniej” dla odbiorców. Producent zapowiada jednak monitorowanie sprawy. Londyńska firma zapowiedziała też, że utrzyma planowaną inwestycję medialną w USA, przechodząc na inne media.
Również Hershey (producent słodyczy – przyp. red.), dołącza do #StopHateForProfit i ogranicza reklamy na Facebooku. Firma tłumaczy, że nie zaobserwowała znaczących zmian w polityce Facebooka mimo podejmowanych próśb, dlatego też do końca roku zmniejsza swoje wydatki na Facebooku i Instagramie o jedną trzecią. Koncern tłumaczy, że chce w ten sposób „opowiedzieć się za wartościami integracji i być częścią pozytywnych zmian” – czytamy dalej na cnbc.com.
Jak podaje źródło, do sprzeciwu dołącza też amerykańska Honda, która wydała oświadczenie mówiące o wstrzymaniu reklam Hondy i Acury (modeli opartych na samochodach Hondy – przyp. red.) na Facebooku i Instagramie, wybierając „jednoczenie się z ludźmi opowiadającymi się przeciwko nienawiści i rasizmowi”.
Z kolei Procter & Gamble (producent kosmetyków i środków higieny osobistej – przyp. red.) powiedział, że dokonuje przeglądu wszystkich kanałów medialnych, w których reklamuje się, w celu „zapewnienia, że treść i komentarze są trafne i odnoszą się z szacunkiem dla wszystkich ludzi” – informuje cnbc.com.
„Każdego roku inwestujemy miliardy dolarów, aby zapewnić bezpieczeństwo naszej społeczności i stale współpracujemy z zewnętrznymi ekspertami w celu przeglądu i aktualizacji naszych zasad” – przytoczył ostatnią wypowiedź Facebooka businessinsider.com, który zaznaczył też, że najnowszy raport UE poświadczył, że Facebook ocenił więcej raportów nienawiści w ciągu 24 godzin niż Twitter i YouTube. Platforma obiecuje współpracować z grupami praw obywatelskich, aby uruchomić jak najwięcej narzędzi, technologii i zasad, aby kontynuować „tę walkę” – czytamy dalej na businessinsider.com.
W ubiegłym roku Facebook odnotował 69,7 mld dol. przychodów z reklam na całym świecie za pośrednictwem milionów reklamodawców – informuje cnbc.com. Tym samym reklama stanowi prawie 100 proc. przychodów Facebooka, a firma osiągnęła 17,4 mld dol. przychodu ze sprzedaży reklam w pierwszych trzech miesiącach tego roku – uzupełnia businessinsider.com.
Czytaj też: Więcej aktywnych użytkowników i spadek przychodów. Facebook przedstawia wyniki za pierwszy kwartał 2020
(kd)