Pantone Color Institute wprowadza nowy odcień czerwieni, aby zmienić sposób postrzegania menstruacji – podaje edition.cnn.com. Czytamy, że kolor o nazwie „Period” (z ang. „miesiączka”) ma pomóc pozytywnie rozmawiać o miesiączce, która w wielu częściach świata jest tematem tabu.
Jak czytamy, nowy „energetyzujący i dynamiczny” odcień czerwieni został wprowadzony w ramach kampanii „Seen+Heard”, której inicjatorem jest szwedzka marka Intimina, oferująca ekologiczne produkty związane ze zdrowiem intymnym kobiet. Celem akcji jest zachęcenie wszystkich, niezależnie od płci, do prowadzenia szczerych rozmów na temat menstruacji. Mobilizować do tego ma także kolor „Period”, który Laurie Pressman, wiceprezes Pantone’a, określa jako „pewny siebie czerwony”.
Laurie Pressman tłumaczy także, że odważny odcień ma ośmielić osoby, które miesiączkują, do poczucia dumy z tego, kim są oraz przechodzenia menstruacji z pewnością siebie – przekazuje źródło. Czytamy, że „Period” ma również zachęcać wszystkich do prowadzenia otwartych rozmów o tym naturalnym procesie, aby temat ten stał się komfortowy.
Źródło: pantone.com
Jak podaje źródło, miesiączka pozostaje tematem tabu w wielu częściach świata, co wpływa na zdrowie, edukację oraz status społeczno-ekonomiczny ludzi. Edition.cnn.com dla przykładu opisuje sytuację w Indiach – w tym kraju zdarza się, że kobiety w czasie menstruacji uważa się za „nieczyste” i zabrania się im wtedy gotowania lub dotykania kogokolwiek. Z kolei badanie przeprowadzone w 2019 roku w środkowo-zachodnim regionie Nepalu wykazało, że pomimo ogólnokrajowego zakazu dziewczęta nadal są wyganiane do specjalnych chatek menstruacyjnych – czytamy dalej. Z problemami w czasie miesiączki muszą mierzyć się również mieszkanki Stanów Zjednoczonych – co piąta nastolatka nie ma dostępu do produktów higienicznych, potrzebnych w tym momencie miesiąca.
„Pomimo faktu, że miesiączki doświadczają miliardy ludzi, w przeszłości była ona traktowana jako coś, czego nie powinno się widzieć ani o tym mówić publicznie” – źródło cytuje wypowiedź Daneli Žagar, globalnej menedżer marki Intimina. Žagar zwróciła także uwagę, że w popkulturze menstruacja była przedstawiana niedokładnie i niesympatycznie oraz była przedmiotem żartów i szyderstw.
Źródło tłumaczy, że nowa inicjatywa Pantone’a jest kolejną, jaką firma podejmuje, angażując się w kwestie społeczne i środowiskowe. W maju 2020 roku wprowadzono kolor „Pippi Longstocking Orange” w ramach akcji Save the Children „Girls on the Move”. Z kolei w roku 2019 przedstawiono odcienie „Glowing Blue”, „Glowin Yellow” i „Glowing Purple” – powstały one we współpracy z Ocean Agency i Adobe, aby pokazać fluoresencyjne kolory wytwarzane przez koralowce, które są obecnie zagrożone przez ocieplanie się oceanów – przekazuje źródło. (ak)