piątek, 4 października, 2024
Strona głównaAktualnościVolkswagen „wskrzesił” zmarłą piosenkarkę. Reklama wywołała kontrowersje

Volkswagen „wskrzesił” zmarłą piosenkarkę. Reklama wywołała kontrowersje

Piosenkarka Elis Regina zmarła w 1982 roku w wieku 36 lat, ale nowa reklama Volkswagena przedstawia ją w duecie z córką Marią Ritą – podaje theguardian.com. Do stworzenia tego efektu wykorzystano sztuczną inteligencję.

Twarz kobiety wcielającej się w rolę brazylijskiej piosenkarki została przekształcona przez AI, by w filmie powstało wrażenie, że to Elis Regina w nim występuje.

Źródło: youtube.com/Volkswagen do Brasil

Jak czytamy, produkcja wywołała debatę na temat etyki sztucznej inteligencji i wpływu tej technologii na przemysł muzyczny i społeczeństwo.

Oburzenie wywołał fakt, że Elis Regina Carvalho Costa sama nie mogła zaakceptować swojego ekranowego odrodzenia – czytamy. Niektórzy krytycy przypominają, że piosenkarka, powszechnie znana jako Elis, była zagorzałą przeciwniczką brazylijskiej dyktatury wojskowej w latach 1964-85, z którą Volkswagen notorycznie współpracował – informuje źródło.

Okazuje się, że brazylijski organ nadzorujący reklamę – Conar – ogłosił, że przeprowadzi dochodzenie w sprawie możliwego naruszenia etyki po otrzymaniu skarg kwestionujących słuszność stosowania takich metod „przywracania zmarłej osoby do życia”na ekranie.

Volkswagen bronił swojej reklamy – wskazuje źródło. „Pomysł polegał na stworzeniu wyjątkowego momentu, który ponownie połączył jedną z największych piosenkarek w historii brazylijskiej muzyki i jej córkę Marię Ritę, współczesną ikonę”– przekazała firma, dodając, że produkcja miała poparcie rodziny piosenkarki.

Sprawę skomentował najstarszy syn Elis, producent muzyczny João Marcello Bôscoli, którego słowa cytuje źródło: „Dlaczego ta kampania poruszyła ludzi? Ponieważ postawiła ich twarzą w twarz z Elis. I prawie każdy, kto jej słucha, czuje się poruszony – nawet jeśli jest to maska AI. To jest siła wielkiej muzyki: emocje, uczucia i pomysły”.

Jak wskazuje źródło, Bôscoli wolał pozostawić głębsze analizy dotyczące wpływu sztucznej inteligencji na gatunek ludzki ekspertom. Uznał jednak reklamę za triumf. W ciągu 10 dni od jej pierwszej emisji, wersja na YouTubie została obejrzana ponad 16 mln razy, a piosenki Elis Reginy zostały odtworzone ponad 20 mln razy – dowiadujemy się. (af)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj