Cały ten tydzień Polska była głównym bohaterem programu „Eye on…”. PRoto zapytało wiceprezesa CNN-u o to, dlaczego właśnie nasz kraj jest w centrum zainteresowania CNN-u.
Redakcja PRoto: Dlaczego to Polska jest pierwszym spośród krajów Europy Centralnej, pokazywanym w serii programów produkowanych przez CNN z cyklu „Eye on…”?
Mike McCarthy, wiceprezes CNN: Polska ma rosnące znaczenie strategicznie i gra kluczową rolę w podtrzymywaniu politycznej równowagi w tym regionie. Polska to także dynamiczny wzrost ekonomiczny i siła napędowa nowej Europy. Gdy kraj ten wszedł na arenę międzynarodową, poszerzał swoje wpływy poza granicami, udowodnił, że ma wiele do zaoferowania, kulturalnie i politycznie. Ponadto, my robimy program dla publiczności międzynarodowej i dlatego, kraje które są bohaterami „Eye on..” mają zwykle do zaprezentowania tej publiczności wciągające historie i Polska to kraj, który takie historie do opowiedzenia ma.
Red.: Czy uważa Pan, że program może obalić stereotypy w myśleniu o Polakach?
MM: Każde państwo jest w mniejszym lub większym stopniu stereotypizowane, nie da się tego uniknąć. My w „Eye on Poland” dajemy możliwość osobom, które udzielają nam wywiadów do zaprezentowania swojej prawdy o kraju, w którym żyją międzynarodowej publiczności CNN-u. Program ma wzmacniać pozytywne cechy kojarzone z Polską i Polakami, takie jak: niezależność myśli, kreatywność i przedsiębiorczość. Pytamy także widzów z Polski i świata o to, co myślą o dzisiejszej Polsce; w tym tygodniu zachęcamy widzów do wysyłania nam nagrań wideo, zdjęć, tekstów o Polsce na CNN.com/poland, byśmy mogli włączyć te materiały do tego, co jest pokazywane w programie.
Red. Kim jest przeciętny Polak na przykład w Anglii? Jaki wizerunek ma nasz naród w Anglii?
MM: To, co jest niezwykłe w tym narodzie to to, że nie ma w nim typowych, przeciętnych Polaków. Są natomiast cechy, przypisywane Polakom, które są obiektem szacunku i podziwu innych krajów. W Anglii Polacy postrzegani są jako ludzie z niezwykłą energią – dynamiczni, pracowici, skłonni do poświęceń. Polacy to grupa bardzo uzdolniona, nastawiona na sukces, umiejąca wykorzystać swoje umiejętności i możliwości w wielu dziedzinach – od biznesu przez przemysł po popkulturę.
Red.: Co CNN chciałoby powiedzieć o Polakach swoim widzom?
MM: Tak naprawdę chcemy, by to Polacy powiedzieli o Polsce, w której żyją. Przez tydzień z „Eye on Poland” Polska będzie w centrum uwagi międzynarodowej publiczności CNN-u. Wizerunek Polski, jaki wyłoni się po serii programów ma pokazywać, że Polska to kraj w ruchu, dynamiczny.
Red.:Co jest głównym celem programu „Eye on Poland?” – ma on zachęcić turystów do odwiedzenia naszego kraju, wypromować go, pokazać, jak bardzo kraj ten zmienił się w ciągu kilku ostatnich lat?
MM: Głównym celem jest pokazanie Polski „z bliska” – chodzi o prezentację głębszego i bogatszego wizerunku Polski dzisiejszej. Cykl programów “Eye On” to seria, która jest kluczowy cykl międzynarodowy CNN-u, który – w ostatecznym rozrachunku – daje naszej publiczności ciekawy materiał dziennikarski. Nam stwarza zaś możliwość wyjścia poza stereotypy i to, co widać na pierwszy rzut oka, daje okazję do wnikliwych obserwacji Polski i jej mieszkańców, możliwość dostrzeżenia ich różnorodności. Polska zmieniła się bardzo w ciągu ostatnich kilku lat, więc, owszem, czujemy, że materiały z “Eye on Poland” pokażą ewolucję i postęp, który był udziałem tego kraju.
Red.:Co zyskały kraje pokazane już w cyklu programów “Eye on…”?
MM: Dziennikarze “Eye on …” byli już w Chinach, Rosji, Bejrucie, Francji, Indiach, Południowej Korei, Południowej Afryce i Brazylii. Każde z tych krajów było w centrum uwagi CNN, co oznacza dotarcie z informacją do ponad 230 milionów domostw i hoteli w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.
Red.:Jaką rolę pełnią komentarze widzów, którzy pozostawiają swoje opinie po kolejnych odcinkach? Co jest w komentarzach?
MM:W CNN jesteśmy bardzo zainteresowani tym, co mają do powiedzenia nasi widzowie, a oni są chętni do wyrażania swoich opinii na wiele tematów. Dlatego dziennikarze CNN-u proszą widzów o wysyłanie „e- reportaży”, które dają im wyobrażenie o tym, jakie zdanie na temat Polski mają widzowie. Potem publikujemy wybrane reportaże na CNN.com/poland. Niektóre były pokazywane także w odcinkach „Eye on Poland”. Reportaż producentki CNN Antonii Mortensen jest najbardziej popularnym nagraniem video na YouTube – przez mniej niż tydzień odnotował więcej niż 90 tys. odsłon.
Rozmawiała Kinga Kubiak