środa, 27 listopada, 2024

Dziennik liderem

W marcu najczęściej cytowanym tytułem prasowym był Dziennik, stacją radiową, na którą inne media powoływały się najchętniej – RMF FM, a telewizyjną – TVN24 – wynika z najnowszego rankingu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”, opracowywanego przez Instytut Monitorowania Mediów. W pierwszej piętnastce znalazły się po dwie stacje telewizyjne i radiowe oraz trzy dzienniki biznesowe i trzy tygodniki opinii.

Dziennik cytowany był przez inne media 1572 razy. Jego dobra pozycja jest wynikiem bardzo często przywoływanych informacji dotyczących układu polityczno-biznesowego Waldemara Pawlaka oraz publikacji z zakresu polityki polskiej. W marcu Rzeczpospolita (1319) zajęła drugie miejsce, a Gazeta Wyborcza (1193) utrzymała pozycję sprzed miesiąca dzięki publikacji artykułu dotyczącego byłego już senatora PO, Tomasza Misiaka.

Tuż za podium znalazła się, podobnie jak w lutym, stacja TVN24, cytowana 440 razy. Zdobyła czwarte miejsce dzięki powołaniom dotyczącym polityki polskiej, działalności policji oraz sprawom związanym z życiem społecznym. W pierwszej piętnastce znalazła się jeszcze tylko jedna stacja telewizyjna  – TVN, także należący do koncernu ITI. Dziewiątą pozycję w zestawieniu zajął TVN (219), który zainteresował inne media informacjami o polityce polskiej, finansowaniu partii politycznych oraz życiu towarzyskim.

Radio RMF FM utrzymało w marcu pozycję lidera wśród rozgłośni radiowych. Dobry wynik zawdzięcza często cytowanym informacjom z zakresu polityki polskiej, przestępczości i działalności policji oraz ciekawostkom. RMF FM aż o 6 pozycji wyprzedziło w marcu radio ZET (11 miejsce – 210 powołań), które w zestawieniu uplasowało się ex aequo z jedynym portalem wśród piętnastu najczęściej cytowanych mediów – Onet.pl.

Na szóstym miejscu uplasował się dziennik Polska (301 powołań). W zestawieniu znalazły się też trzy dzienniki biznesowo-ekonomiczne. W marcowym rankingu znacznie zmniejszyła się przewaga Gazety Prawnej (287) nad Pulsem Biznesu (250) zajmującymi odpowiednio 7 i 8 miejsce. Do głównego zestawienia dołączył Parkiet (160), który uplasował się na 12 miejscu.

W pierwszej piętnastce są również obecne aż trzy tygodniki opinii. W marcu tygodnik Wprost (10 miejsce – 216 powołań) wyprzedził plasującego się na 13 miejscu w zestawieniu Newsweeka (150). Newsweek, który w lutym nie zakwalifikował się do głównego zestawienia, w marcu wyprzedził Politykę (14 miejsce – 118 powołań), która ze spadła w porównaniu do rankingu lutowego o 9 pozycji.

W marcu media skoncentrowały się na ujawnieniu kontrowersyjnego układu towarzysko-biznesowego wicepremiera Waldemara Pawlaka, niejasności wokół senatora Tomasza Misiaka oraz powiązań polityków ze światem biznesu i ich nepotyzmu. Dużo komentarzy pojawiło się także na temat zbliżających się wyborów do Europarlamentu oraz kryzysu gospodarczego i możliwości wejścia Polski do strefy euro.

Od 1 do 31 marca na potrzeby raportu Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował 9698 przekazów mediowych (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych). Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 9880 razy (6101 razy w prasie, 2179 w telewizji i 1600 w radiu). Analiza obejmuje tylko te przekazy, które nie są przeglądami mediów. (kk)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj