Nie ulega wątpliwości, że każda sytuacja kryzysowa charakteryzuje się odrębną dynamiką i cechami szczególnymi. Jednak znajomość często pojawiających się wspólnych cech takich sytuacji może okazać się przydatna podczas podejmowania decyzji o podjęciu konkretnej strategii relacji z mediami podczas kryzysu.
Wszystkie organizacje od czasu do czasu zmagają się z problemami związanymi z ich działalnością oraz kondycją finansową. Praca kierownika polega na tym, aby przewidywać i zapobiegać niepomyślnemu rozwojowi wydarzeń. Choć wszystkie problemy mogą oznaczać poważne reperkusje dla przedsiębiorstwa, należy umieć oddzielić prawdziwy kryzys od tych problemów, z którymi kierownicy muszą borykać się na co dzień.
Problemy: Prędzej czy później, każdy aspekt funkcjonowania firmy niesie ze sobą pewne problemy. Na przykład, dział marketingu znajduje się w trudnej sytuacji wówczas, gdy podczas promocji nowego produktu pojawiają się oskarżenia o naruszenie praw autorskich; dział badań i rozwoju może odkryć, że decydujące wyniki testów zostały zmodyfikowane przez jednego z techników, który chciał popisać się przed swoim przełożonym; działem finansów wstrząsa informacja o tym, że jeden z pracowników od lat defraudował powierzane mu środki. Oczywiście są to sytuacje problemowe, ale czy są na tyle poważne, żeby określać je mianem kryzysu?
Sytuacje kryzysowe: Jeżeli pojawia się problem dotyczący działalności firmy, zadaj sobie następujące pytania: Czy problem, który wystąpił, może w znaczący sposób wpłynąć na (1) normalny przepływ pracy w organizacji i oderwać kierowników najwyższego szczebla od ich rutynowych działań, (2) kondycję finansową firmy, (3) reputację oraz wizerunek przedsiębiorstwa w oczach kluczowych odbiorców?
Jeżeli na wszystkie z powyższych pytań odpowiedziałeś twierdząco, problem, z którym masz do czynienia, jest najprawdopodobniej rodzącym się kryzysem. Wystąpienie sytuacji kryzysowej oznacza pojawienie się kombinacji wszystkich trzech, przedstawionych w pytaniach, komplikacji.
Ocena powagi sytuacji: Jednak na ile poważny jest potencjalny kryzys?
Pomyśl o skali, z jakiej meteorolodzy korzystają w celu oceny siły huraganów: w zależności od szybkości wiatru oraz prawdopodobieństwa zaistnienia potencjalnych zniszczeń i powodzi, skala ta przypisuje huraganom kategorie od 1 do 5 (najbardziej destrukcyjny). Kryzysy w przedsiębiorstwach mogą być poddawane podobnej ocenie. Podobnie jak huragan pierwszej lub drugiej kategorii może niespodziewanie przerodzić się w żywioł o stopniu nasilenia w wysokości czterech lub pięciu, tak i kryzys w organizacji może ewoluować i osiągnąć niespodziewanie wielkie rozmiary. Musisz zatem być przygotowany na to, aby podejmować reakcje stosowne do następujących zmian. Tak, jak przyspieszająca prędkość wiatru, obecność mediów w trakcie sytuacji kryzysowej zwiększa potencjalne szkody, które poniesie firma.
Powyższy artykuł jest fragmentem książki „Relacje z mediami” (Wolters Kluwer Polska, 2009).
Recenzję publikacji możesz przeczytać tu.
Informacja promocyjna