Polskie przedsiębiorstwa nie definiują własnego systemu wartości – wynika z najnowszego raportu Corporate Values Index 2009.
Raport przygotowany został przez międzynarodową sieć firm doradczych ECCO Network. W Polsce za przygotowanie raportu odpowiadała agencja On Board PR, patronatem zaś został PKPP Lewiatan. Wynika z niego, że jedynie 103 na 349 przebadanych polskich firm określa swój system wartości. Średnia dla naszego kraju – 29,5 proc. – jest ponad dwukrotnie mniejsza niż przeciętna dla pozostałych 11 przebadanych państw, która wynosi 77,5 proc. Autorzy raportu zauważają jednak, że dwa lata temu wskaźnik ten wynosił jedynie 21,7 proc.
Jak na tle Niemiec, Francji, Włoch, Austrii, Indii, Holandii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Ukrainy oraz Stanów Zjednoczonych wypadła Polska? Analogicznie do wyników poprzedniego badania z 2006 roku rankingi wartości polskich i zagranicznych firm są bliskie. Pierwsza piątka we wszystkich badanych krajach różni się jedynie kolejnością wskazań, jest to: jakość, innowacyjność, satysfakcja klienta, przejrzystość i środowisko. W Polsce na pierwszym miejscu stawia się satysfakcję klienta, na dwóch pozostałych ex aequo: innowacyjność i jakość, dalej kolejno – przejrzystość i środowisko.
Wśród wartości, którymi częściej od zagranicznych kierują się polskie przedsiębiorstwa są etyka i duch współpracy. W Polsce są one na 8. i 14. miejscu, zaś w światowym rankingu na 18. i 27.
Co ciekawe wartością, która w Polsce wypada najgorzej w stosunku przeciętnej międzynarodowej jest… komunikacja. Nad Wisłą zajmuje raptem 65. miejsce, natomiast w pozostałych badanych krajach średnio 26. Jakby tego było mało w porównaniu z poprzednim rankingiem wartości deklarowanych wskaźnik procentowy dla komunikacji spadł najwięcej ze wszystkich, bo aż o 7 proc. Biorąc pod uwagę wynik sprzed dwóch lat komunikacja byłaby dziś na 19. miejscu. (bs)