Komunikacja jest dopiero na 65. miejscu wśród wartości deklarowanych przez polskie przedsiębiorstwa – takie dane opublikowało PRoto.pl za raportem Corporate Values Index 2009. Wyniki naszych firm komentowała już Carole Rusner, odpowiedzialna za komunikację zewnętrzną we francuskiej agencji Wellsom. Teraz o specyfice polskiego rynku opowiada Norbert Ofmański, dyrektor zarządzający On Board PR, agencji która odpowiedzialna była za przygotowanie raportu w Polsce.
„Polskie firmy nie skupiają się na komunikacji, otwartości, dialogu. Stawiają przede wszystkim na jakość produktów. Na świecie »komunikacja« znajduje się wśród 30 najczęściej wymienianych wartości. W Polsce jest inaczej – plasuje się na 65. miejscu. Myślę, że brak takich wartości wśród deklarowanych przez firmy w Polsce jest wynikiem małej dojrzałości rynku.
W innych krajach, szczególnie w Hiszpanii czy Francji dużo więcej mówi się o współpracy, dialogu. Wynika to z innego modelu konkurencyjności. W sytuacji, w której jakość staje się oczywistą cechą każdego produktu, o zwycięstwie rynkowym decydują czynniki „miękkie”, np. szczerość, otwartość czy komunikacja. Dlatego przedsiębiorstwa na starszych rynkach kładą na nie nacisk kształtując swoje strategie.”
(bs)