Tylko 32% firm działających na polskim rynku medycznym określa swoje wartości korporacyjne. Firmy funkcjonujące na polskim rynku medycznym wciąż nie wykorzystują systemu wartości korporacyjnych jako skutecznego narzędzia definiowania własnej tożsamości – wynika z badania „Corporate Values Index 2009” zrealizowanego przez międzynarodową sieć firm doradczych ECCO Network reprezentowaną w Polsce przez On Board PR.
W porównaniu z analogicznymi badaniami z 2006 roku, liczba firm definiujących „strategiczne drogowskazy” wzrosła. Jednak w stosunku do innych badanych krajów odsetek ten ciągle jest niemal trzy razy niższy.
Dane przedstawione w raporcie dowodzą, że niezależnie od kraju, firmy działające na rynku medycznym często odwołują się do takich samych wartości. Są to najczęściej: innowacyjność, rzetelność oraz jakość. Wartości te odnoszą się zarówno do standardów funkcjonowania firmy, jak i nadają odpowiednie cechy oferowanym produktom. W porównaniu do firm działających
na pozostałych badanych rynkach, w Polsce przedsiębiorstwa korzystają z ograniczonej palety 13 wartości korporacyjnych, najczęściej odwołując się właśnie do trzech wartości najpopularniejszych na całym świecie.
Przedsiębiorstwa istniejące na rynkach pozostałych analizowanych krajów, określając własny system wartości korporacyjnych znacznie częściej włączają do niego również inne wartości. Cechy takie jak jakość czy innowacyjność standardowo wpisane są w system wartości działania niemal każdej firmy. W związku z tym przedsiębiorstwa zmuszone są poszerzać wachlarz wartości, by budować swój unikalny wizerunek. Coraz więcej niemieckich firm stawia na zrównoważony rozwój (30%), firmy z rynku ukraińskiego doceniają znaczenie komunikacji (36%), natomiast firmy amerykańskie dużą wagę przykładają do perfekcji w działaniu (40%). Brak tych wartości wśród deklarowanych przez firmy działające na polskim rynku świadczy o tym, że dopiero zaczynają one świadomie budować swój indywidualny wizerunek za pomocą wartości korporacyjnych.
Raport „Corporate Values Index 2009” pokazuje, że firmy sektora medycznego coraz silniej akcentują wartości moralne i społeczne. Rozwój wartości wywodzących się ze społeczeństwa obywatelskiego oraz przejmowanie ich przez firmy to zjawisko, które istniało już wcześniej,
ale dopiero obecnie stało się powszechne. Na istotne znaczenie odpowiedzialności społecznej wskazuje 38% przedsiębiorstw działających na polskim rynku medycznym, 55% firm analizowanego sektora w Hiszpanii oraz 48% firm niemieckich.
Podsumowując, wyniki raportu dowodzą, że znaczenie wartości korporacyjnych dla firm działających na polskim rynku medycznym stopniowo wzrasta. Firmy starają się wzmacniać swoją tożsamość poprzez tworzenie odpowiednio dobranej palety wartości, coraz bardziej świadomie traktując je jako narzędzie skutecznej komunikacji. Ciągle jednak zauważalna jest dość duża różnica w skali wykorzystania wartości korporacyjnych w codziennej komunikacji firm na polskim rynku, a standardami prezentowanymi m.in. przez firmy działające na rynkach Europy Zachodniej.
Przez „rynek medyczny” rozumie się w raporcie firmy produkujące wyroby medyczne, firmy farmaceutyczne, dystrybutorzy leków i hurtownie medyczne.
Raport „Corporate Values Index 2009” to podsumowanie projektu badawczego prowadzonego w ciągu ubiegłego roku w 11 krajach świata, m.in. w Polsce, Francji, Niemczech, we Włoszech, Holandii, Austrii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, na Ukrainie, w Indiach i USA. Badanie objęło przedsiębiorstwa różnej wielkości z 14 branż. Projekt zrealizowały firmy doradztwa PR tworzące międzynarodową sieć ECCO Network, reprezentowaną w Polsce przez On Board PR (www.onboard.pl).