Cała różnica pomiędzy funkcjonowaniem w świecie kobiet i mężczyzn uwidacznia się w prozaicznej czynności robienia zakupów… No właśnie – zacznijmy od tego, że dla większości kobiet (w przeciwieństwie do większości mężczyzn) zakupy to nie tylko konieczność – to często przyjemność, miły sposób spędzenia czasu z przyjaciółką czy odreagowania na stres. Doskonale pokazują to słowa Marilyn Monroe : „Pieniądze szczęścia nie dają, dopiero zakupy”. (Oczywiście niekoniecznie dotyczy to udręki codziennego zatowarowania domu…).
Kobiety często kupują to samo, co mężczyźni, tyle że inaczej. Z reguły za tym samym zakupem stoi poszukiwanie innych wartości. Faktem o podstawowym znaczeniu jest tu różnica w podejmowaniu decyzji i zupełnie inny proces zakupowy u obu płci. Kierując się tą samą potrzebą lecz często całkowicie różną motywacją kobiety i mężczyźni inaczej podejmują decyzje zakupowe.
Model procesu podejmowania tych decyzji przez konsumenta opisany w znanym podręczniku „Marketing” przez jego twórcę Philipa Kotlera, ma pięć zdefiniowanych i łatwych do określenia (a zatem przewidywalnych) etapów – rozpoznanie problemu, szukanie informacji, ocena wariantów, decyzja o zakupie i zachowanie po zakupie. Jest to proces liniowy gdzie konsument postępuje od A do B, od B do C, od C do D. Tymczasem model zachowania konsumentek jest z goła inny: u kobiet rozpoczyna się proces, który w swoich publikacjach Martha Barletta i inni eksperci opisują jako spiralna ścieżka.
Moim zdaniem ta ścieżka wiedzie przez nakładające się na siebie, przenikające się i wzajemnie zależne wielowymiarowe przestrzenie, w których kobieta funkcjonuje. Skanalizowane, ale bynajmniej nie kończące się w momencie dokonania zakupu. Tak jak myślenie kobiet jest sieciowe, tak jej proces decyzyjny także jest sieciowy.
Tekst pochodzi z blogu Katarzyny Pawlikowskiej, współwłaścicielko agencji Garden of Words, pod tytułem „Gender Marketing, o co chodzi?”
PRoto.pl i autorka blogu Katarzyna Pawlikowska zapraszają na warsztaty „Kobiece kody komunikacji”. Odpowiemy na pytania: Jak rozplątać kobiecą sieć komunikacji?, Jak wypromować produkt skierowany do kobiet?, Co dla kobiet jest naprawdę ważne i jak to wpływa na ich decyzje?
Zdając sobie sprawę, że w ogóle istnieją, a potem – jak działają kody komunikacyjne kobiet, można efektywniej definiować grupy docelowe, opracowywać kluczowe przekazy i realizować strategie z zakresu komunikacji – na większą i na mniejszą skalę.
Zdobądź wiedzę przydatną zarówno w pracy, jak i w życiu! Zapisz się już dziś!