Temat kreatywności i innowacyjności staje się ostatnio bardzo modny. Firmy coraz więcej inwestują w działy R&D, inwestorzy chętnie wspomagają innowacyjne firmy, Unia Europejska daje duże pieniądze na innowacyjność. To zainteresowanie jest dość naturalne. W świecie coraz szybszych zmian kreatywność stanowi często nie tylko o przewadze konkurencyjnej, ale niejednokrotnie o przetrwaniu firmy na rynku. Za przykład może służyć fińska Nokia, niegdyś lider na rynku telefonów komórkowych, dziś chwiejący się kolos, który przespał technologiczną rewolucję. Coraz większy nacisk na kreatywność nie omija także branży PR. W coraz bardziej wzburzonym morzu informacyjnego szumu przekaz musi się wyróżnić, by zostać zauważonym. Bez “efektu WOW” trudno dziś mówić o skutecznej komunikacji. Kreatywność w działaniach public relations stała się więc koniecznością.
Kultura innowacyjności
Dobra wiadomość jest taka, że każda firma PR ma szansę i możliwość być miejscem kreatywnym. Gorsza wiadomość jest taka, że firma nie stanie się kreatywna za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, czy poprzez wypowiedzenie magicznego zaklęcia “bądźmy kreatywni”. Kreatywną firmę kształtuje się tworząc kulturę wspomagającą kreatywność pracujących w niej ludzi. Zbudowanie kultury organizacyjnej wspierającej innowacyjność jest teoretycznie proste, choć pracochłonne, jak każda zmiana nawyków. Do stworzenia takowej potrzebne są dwa główne składniki: przestrzeń na kreatywność i koncentracja na innowacyjności. Cóż to takiego?
Przestrzeń na kreatywność to przestrzeń na:
– różnorodność – twórcze myśli krążą najszybciej w zespołach różnorodnych,złożonych z ludzi o odmiennych charakterach i predyspozycjach.
Kreatywność w PR “1
– swobodną dyskusję – kreatywność wymaga partnerstwa, dyskusji.
Umiejętność twórczej dyskusji jest więc koniecznością dla każdego członka zespołu.
– popełniane błędów i podejmowanie ryzyka- nic bardziej nie hamuje procesu kreatywnego, niż lęk przed popełnieniem błędu, wyjściem na głupca. Nie ma jednak większego błędu niż pozostawanie przy starych schematach z powodu własnego strachu.
Koncentracja na innowacyjności to koncentracja na:
– priorytetach organizacji – jeśli nie wiesz dokąd idziesz, nigdy tam nie dojdziesz. Eliminacja wątpliwości co do celów pozwala na większą jasność umysłu i zwiększenie zaangażowania w osiągnięcie celu.
– swoich mocnych stronach jako zespołu i organizacji – dobra grupa zna swoje mocne strony i ograniczenia, oraz potrafi budować bazując na tych pierwszych.
– innowacyjności jako wartości zarówno osoby jak i organizacji – żeby być kreatywnym musimy zmienić sposób myślenia z myślenia “co jest” na myślenie “co może być”.
Podsumowując
Podsumowaniem niech będą słowa zmarłego niedawno lidera budowania kreatywnych zespołów, Steve’a Jobsa. „Innowacyjność nie ma nic wspólnego z ilością pieniędzy wydaną na dział R&D. Kiedy Apple wprowadzało Mac, IBM wydawało co najmniej 100 razy więcej na R&D. Tu nie chodzi o pieniądze. Tu chodzi o ludzi, których masz, to jak nimi zarządzasz i jaką masz siłę przebicia.” Te słowa odnoszą się dziś również do firm i działów PR.
Michał Lewandowski
PRoto.pl i Michał Lewandowski zapraszają na szkolenie „Twórcze spotkania” już 7.11 w Warszawie!
Zapisz się już teraz!