W agencjach z polskim kapitałem wysokość wynagrodzeń PR-owców wynika wprost z sytuacji rynkowej. Trudno oczekiwać, by wobec spadku konsumpcji i popytu na usługi, rosły wynagrodzenia konsultantów. W kryzysie większość firm korzystających z usług PR zrewidowało swoje budżety marketingowe, zmniejszając wydatki także na PR. Pod pretekstem ograniczenia zakresu współpracy, obniżone zostały stawki wynagrodzeń dla agencji. Niektórzy zleceniodawcy zrezygnowali ze stałej współpracy, powierzając agencjom jedynie działania projektowe za budżety nieporównywalnie mniejsze, niż kilka lat temu.
Zmniejszające się przychody agencji powodują obniżanie stawek wynagrodzeń dla pracowników lub co najmniej brak perspektyw na podwyżki. Podobna sytuacja ma miejsce w wielu innych sektorach gospodarki. Praktycznie wszystkie firmy doradcze musiały dostosować się do nowych okoliczności. Obserwuję rynek firm prawniczych. Tam również stawki płacone przez klientów uległy obniżeniu, co wymusiło zmianę zasad rozliczeń między kancelariami a ich prawnikami.
Jak wykazało badanie dot. wynagrodzeń PR-owców, w 2012 roku mimo kryzysu podwyżki pensji odnotowało aż 51 proc. osób w naszej branży. To bardzo dobra wiadomość. Obserwując zmagania wielu firm, które obecnie walczą o przetrwanie na rynku, informacja o podwyżce u ponad połowy ankietowanych stanowi dla mnie pozytywne zaskoczenie i świadczy o dobrej kondycji naszej branży. Przeznaczanie środków finansowych na podwyżki płac oznacza, że pracodawcom zależy na zatrzymaniu najlepszych pracowników. Z drugiej strony wynikać to może z procesów optymalizacji, jakie przechodzi wiele podmiotów. Szefowie firm rewidują zadania wykonywane przez pracowników. Część tych zadań powierzają z korzyścią dla rentowności firmy podmiotom zewnętrznym, na przykład freelancerom. Tym samym okazuje się, że nie ma potrzeby utrzymywania w firmie wielu stałych etatów. Zatrzymuje się najcenniejszych, najbardziej doświadczonych i lojalnych pracowników, którzy dostają dodatkowe obowiązki oraz większe wynagrodzenie. Myślę, że uzyskanie obiektywnego obrazu zamian w wynagrodzeniach PR-owców w 2012 r. jest możliwe pod warunkiem skonfrontowania informacji o wynagrodzeniach z danymi dotyczącymi zmian w ilości i strukturze zatrudnienia w branży PR.
Paulina Gadomska-Dzięcioł, właściciel Effective Public Relations