Co decyduje o tym, że dana treść jest idealna? Próbowali na to pytanie odpowiedzieć amerykańscy eksperci ds. content marketingu. Jason Calacanis określił pięć takich elementów: aktualność, zgodność z faktami, wizualność, skuteczność i zorganizowanie, natomiast Joe Pulizzi dookreślił znaczenie każdego z tych wymiarów.
Idealna treść jest zatem:
Związana z bieżącymi wydarzeniami. Tutaj w grę wchodzi newsjacking czy marketing w czasie rzeczywistym: wychwytywanie bieżących wydarzeń czy trendów i włączanie się w nie ze swoją komunikacją. Ostatnim przykładem może być San Escobar, pomyłka polskiego Ministra Spraw Zagranicznych cytowana nie tylko przez przeciętnych internautów, ale wykorzystana w komunikacji marketingowej firm.
Oparta na faktach. Treść musi dostarczać rzetelną, sprawdzoną wiedzę. Warto zatem trochę czasu poświęcić na sprawdzenie danych i faktów. Jeśli tego nie zrobisz, możesz być pewien, że internauci zrobią to za Ciebie. Ale to raczej nie przysporzy Ci ich przychylności.
Atrakcyjna wizualnie. Mówi się, że jeden obraz jest więcej wart niż tysiąc słów. Prawda jest taka, że jesteśmy wzrokowcami. Nasz umysł o wiele łatwiej przyswaja treść, o ile jest ona połączona z jakimś obrazem. Dlatego atrakcyjność wizualna materiału, poza merytoryką, jest równie ważna.
Tworzona w sposób wydajny. Przygotowywanie dobrych treści wymaga dobrej organizacji. Niezależnie od tego, czy tworzysz treści samodzielnie, czy współpracujesz z innymi osobami, staraj się stworzyć taki system, który będzie wydajny. A także elastyczny – łatwy do rozszerzenia w razie potrzeby.
Zorganizowana w kolekcję. W świecie muzealnym kurator to ktoś, kto wyszukuje najlepsze dzieła i organizuje je w wystawę. Podobnie rzecz wygląda w internecie – niekoniecznie trzeba polegać tylko na własnych treściach. Można również dzielić się w swoich kanałach ciekawymi treściami na interesujący nas temat, które opracowali inni.
Jeśli chcesz tworzyć coraz lepsze treści, warto, abyś pamiętał o powyższych pięciu zasadach. Podpatruj również, jak stosują je inni twórcy dobrych projektów content marketingowych.
Anna Miotk, dyrektor ds. komunikacji w PBI, autorka bloga annamiotk.pl, trener Akademii PRoto
Zapisz się na praktyczne szkolenie w PRoto z Anną Miotk!
26 czerwca | CONTENT MARKETING