Ponad 20 proc. placówek medycznych w ogóle nie komunikuje się z otoczeniem. Wynika to z obawy o złamanie zakazu reklamy obowiązującego wszystkie podmioty medyczne. Pozostali głównie przeprowadzają akcje profilaktyczne. Tylko 40 proc. placówek korzysta z narzędzia komunikacji, jakim jest informacja prasowa – dowiadujemy się z raportu Medica PR.
Placówki medyczne korzystają również z mediów społecznościowych. Z ich pomocą swoje relacje z otoczeniem buduje co trzecia placówka medyczna. Najczęściej są to niewielkie ośrodki zatrudniające do 10 pracowników. Swoje profile prowadzi 43 proc. z nich.
„W dobie internetu lekarze mają coraz większą świadomość, że o ich pozycji zawodowej decyduje bardzo wiele czynników, nie tylko same efekty leczenia, ale również opinia pacjentów czy opinia o placówce” – komentuje dr Katarzyna Libor-Mazur, kierownik merytoryczny studiów podyplomowych Zarządzanie w Podmiotach Leczniczych i Zarządzanie w Służbie Zdrowia w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu. Stąd 60 proc. lekarzy chętnie udziela informacji i komentarzy. Współpraca z mediami zaowocowała tylko w pierwszym półroczu aż 10 tys. materiałów. Według danych Instytutu Monitorowania Mediów w samej prasie dziennie drukowanych było aż 40 informacji dotyczących chorób, leków, profilaktyki, służby zdrowia i ochrony zdrowia. Jednak blisko 40 proc. lekarzy unika kontaktów z mediami. Swoje podejście argumentuje m.in. brakiem czasu, zaufania do zawodu dziennikarza lub wymienia inne osoby, które w placówce są odpowiedzialne za komunikację.
Właściciele i kierownicy różnych działów to osoby, które najczęściej rozmawiają z dziennikarzami. Zaledwie 5 proc. placówek medycznych ma w swoim zespole osobę odpowiedzialną za komunikację z mediami. W niektórych placówkach rolę rzecznika pełnią osoby odpowiedzialne za rozliczenia z NFZ-em, a nawet informatycy i administratorzy strony internetowej. Nadal największym problemem jest używanie przez lekarzy trudnego i specjalistycznego języka. Pacjenci potrzebują zupełnie innego stylu komunikowania. Każdy termin medyczny powinien być wytłumaczony – czytamy w raporcie.
Osoby zarządzające placówkami medycznymi dostrzegają korzyści z dobrej komunikacji. Blisko 70 proc. badanych stwierdziło, że wpływa ona na ogólną poprawę renomy ośrodka, 65 proc., że wpływa na zwiększenie liczby pacjentów, a 30 na wzrost przywiązania ich do placówki. „Największym problemem w relacjach placówki medyczne – media jest zanikające zaufanie do dziennikarzy, brakuje wśród nich specjalistów, którzy zajmowaliby się branżą medyczną” – podsumowuje Aleksandra Ślifirska, dyrektor agencji Kobold PR.
Raport Medica PR powstał w drugim kwartale 2013 przy współpracy wydawnictwa Wiedza i Praktyka, wydawcy Healthcare Management Magazine i Serwisu Kadry Zarządzającej ZOZ oraz Instytutu Monitorowania Mediów.(kg)
Cały raport dostępny na stronie