poniedziałek, 25 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościPiS: utrzymać twardy elektorat i dotrzeć do miękkiego

PiS: utrzymać twardy elektorat i dotrzeć do miękkiego

W obecnej sytuacji konieczne jest działanie wielokierunkowe. Po pierwsze, bardzo ważne jest utrzymanie poparcia tzw. twardego, zdecydowanego elektoratu i powstrzymanie jego ewentualnego odpływu w stronę Ruchu Narodowego bądź innych ugrupowań takich jak Solidarna Polska.

Po drugie, PiS powinno docierać do swojego elektoratu miękkiego, do osób o przekonaniach centrowych, jak również wyborców niezdecydowanych oraz tych, którzy wcześniej zagłosowali na PO, a teraz szukają alternatywy. W tym celu należy promować polityków umiarkowanych i akcentować kwestie programowe, w czym pomocne będzie zaplecze eksperckie partii.

Po trzecie, PiS powinno kierować swój przekaz również do osób młodych w wieku 18-24 lata, w tym do osób, które będą głosować po raz pierwszy w życiu oraz tych, które w poprzednich wyborach oddały głos na PO. Wcześniej to właśnie PO cieszyła się wysokim poparciem w tej grupie wiekowej, obecnie PiS ma szansę zagospodarować ten elektorat i przekonać do siebie młodych, których sytuacja na rynku pracy jest naprawdę bardzo trudna. Wielu z nich wyjeżdża za granicę, a ci, którzy zostają w Polsce, często nie mają szansy na podjęcie stałej pracy, dającej z kolei możliwość życiowej i rodzinnej stabilizacji. Konieczne jest w tym przypadku korzystanie z nowoczesnych kanałów komunikacji, ze szczególnym uwzględnieniem portali społecznościowych.

Po czwarte, potrzebna jest aktywizacja środowisk samorządowych, w tym celu PiS powinno dynamicznie działać w terenie.

Po piąte, niezbędna jest ostra, ale jednocześnie merytoryczna, krytyka wpadek i kontrowersyjnych działań podejmowanych przez rząd Donalda Tuska, jak chociażby ostatnich pomysłów związanych z Lasami Państwowymi.

Wszystkie powyższe działania zaś powinny wynikać z długofalowej strategii uwzględniającej nadchodzące wybory: począwszy od europejskich, poprzez samorządowe i parlamentarne, a kończąc na prezydenckich. Strategia obejmująca lata 2014-2015 powinna zakładać różne scenariusze w zależności od wyników poszczególnych wyborów, ale jednocześnie zapewniać partii niezbędną spójność pod względem wizerunkowym.

W przypadku rządu PO-PSL nie widać konkretnej i przekonującej wizji przyszłości, jeśli PiS uda się pokazać, że posiada taką wizję i plan jej urzeczywistnienia, zapewni to partii istotną przewagę nad pozostałymi ugrupowaniami.

dr Sergiusz Trzeciak, ekspert ds. marketingu politycznego, Collegium Civitas

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj