Oficjalny protest ZFPR dotyczący przetargu Kompanii Piwowarskiej:
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Związek Firm Public Relations wystosował dziś oficjalny protest przeciwko przyjętym zasadom przetargu na wybór agencji PR, ogłoszonego przez Kompanię Piwowarską na początku listopada 2014 r.
Protest odnosi się przede wszystkim do kwestii naruszenia przez Kompanię Piwowarską sprawiedliwych zasad rynkowej współpracy zgodnych z ideą odpowiedzialnego biznesu, a także z obowiązującymi przepisami prawa. Zarząd ZFPR wzywa przy tym Kompanię Piwowarską do unieważnienia obecnego postępowania przetargowego i rozpisania konkursu na nowo z uwzględnieniem wniosków przedstawionych w oficjalnym proteście.
Związek wskazuje na konkretne elementy postępowania przetargowego, które naruszają zasady partnerskiej współpracy takie jak: utajnienie przetargu, klauzule pozwalające na nierozstrzygnięcie przetargu bez żadnych konsekwencji po stronie zamawiającego, wykorzystanie własności intelektualnej agencji bez gratyfikacji, brak określenia budżetu/budżetów na działania objęte konkursem oraz zawyżenie terminów płatności. To praktyki, które coraz częściej pojawiają się w niektórych przetargach na usługi public relations, jednak to pierwszy taki przypadek, w którym organizator przetargu (w tym przypadku Kompania Piwowarska) zastosował je wszystkie jednocześnie. To było bezpośrednim powodem, dla którego ZFPR zdecydował się na upublicznienie w/w protestu w nadziei, że to postępowanie stanie się kanwą do dyskusji na temat dobrych zasad przeprowadzania przetargów na usługi public relations i pozwoli na stopniowe eliminowanie takich przypadków z rynku.
Jednocześnie, odpowiadając na propozycję spotkania z przedstawicielem Kompanii Piwowarskiej, Związek Firm Public Relations wyraża gotowość rozmów z każdą firmą, która jest otwarta na dialog i doradztwo w zakresie organizacji przetargów w sposób zgodny z dobrymi praktykami rynkowymi.
Z pełnym tekstem protestu ZFPR można zapoznać się na stronie internetowej Związku
Poprosiliśmy też o komentarz przedstawicielkę Kompanii Piwowarskiej.
Aleksandra Zarychta-Kuzalska, kierownik ds. PR marek, Kompania Piwowarska
Przetargu nie odwołujemy, bo są agencje (w tym te należące do ZFPR), które chcą z nami pracować. Poza tym rezygnacja potencjalnych rywali zwiększa szansę pozostałych firm na wygraną w procesie. Działania ZFPR są nieuzasadnione i krzywdzące dobre imię Kompanii Piwowarskiej, gdyż oskarżenia zostały wysnute bez znajomości ostatecznego briefu. Dzisiaj ponownie zaprosimy Związek na spotkanie i dopiero po tym spotkaniu będziemy mogli szerzej ustosunkować się do tej sprawy.