Dlaczego większość naszych materiałów od lat bezpowrotnie ginie w skrzynkach mailowych dziennikarzy? Powód jest ten sam – PR-owcy odlatują. Często tak bardzo pochłania ich świat własnej marki czy klienta, że zapominają o rzeczywistości poza nim. Dziennikarz zwykle jest tą osobą, która brutalnie sprowadza ich na ziemię.
Zanim w ogóle pomyślisz o rozpoczęciu komunikacji z dziennikarzami odrób pracę domową. Śledź narrację przedstawicieli mediów – taka wiedza pozwoli Ci kreować własne tematy, a obecne dostosować do swoich celów i pojawiać się w ich kontekście. Czas poświęcony na dobry research jest na wagę złota. Musisz wiedzieć to: kto, co i gdzie właśnie publikuje. Dziennikarze muszą dostawać od Ciebie świeży zastrzyk newsów.
„Co za dużo to nie zdrowo” – nasze szanse na publikację maleją, jeżeli temat, choćby właśnie był na topie, jest już zagospodarowany. Może okazać się, że nasze badanie jest kolejnym na rynku, a ekspert kolejnym w kolejce do wypowiedzi. Nawet najlepszy materiał podany w nieodpowiednim czasie nie spotka się z zainteresowaniem mediów.
„Większy bije mniejszego” to druga ważna zasada. Nawet najlepszy news nie przebije się przez szum medialny, mając za konkurenta bardziej angażujące wydarzenie o większym zasięgu. Jakie? Każda branża rządzi się własnymi prawami. Największym stacjom telewizyjnym zdarza się odwoływać show, jeśli akurat konkurencja transmituje mecz Polaków.
Podstawy, podstaw – prawda? Faktem jest jednak, że specjaliści od komunikacji nie sprawdzają co w danej chwili „sprzedaje się” w mediach” – o czym dziennikarze piszą i o czym chcą pisać. Na redaktorskie skrzynki mailowe wciąż trafia masa śmieci. Z badania „PR-owcy i dziennikarze – co sądzą o sobie nawzajem – raport z ogólnopolskiego badania Komu Komunikacja” wynika, że tylko 42 proc. materiałów PR-owców jest przydatna dla dziennikarzy. Można oczywiście zarzekać się, że pod presją klienta/szefa nigdy nie wysłaliśmy słabej informacji prasowej. Statystycznie ponad połowa notek nadaje się do kosza…
Bartosz Sawicki
Jak sobie z tym poradzić? Jak znaleźć się na fali dziennikarskich newsów? O tym więcej na szkoleniu WSPÓŁPRACA Z DZIENNIKARZAMI 22 października w Warszawie. Czytaj więcej…
Zapraszamy do zapisów!