Pytanie nie jest przypadkowe, bo jak wynika z raportu portalu fotoprawo.pl, w poszczególnych tytułach nawet 100 proc. publikowanych fotografii nie jest opatrzonych adnotacją dotyczącą praw majątkowych i osobistych.
W raporcie uwzględniono wyniki badań na temat stanu ogólnej wiedzy dotyczącej umiejętności podpisywania zdjęć wśród fotografów. Przedstawiono także postawy oraz praktyki panujące wśród różnych grup związanych z obrotem komercyjnym fotografii.
Jak wskazują statystyki, w poszczególnych tytułach online nawet 100 proc. zdjęć nie jest opatrzonych adnotacją dotyczącą praw majątkowych i/lub osobistych. W magazynach dla mężczyzn problem ten dotyczy aż 77 proc. fotografii, w prasie kobiecej – około 48 proc.
Przyczyną takiego stanu rzeczy jest niska wiedza fotografów. Nawet 50 proc. osób zawodowo zajmujących się fotografią nie wie, w jaki sposób prawidłowo podpisywać zdjęcia.
Autorzy badania przygotowali także instrukcję prawidłowego podpisywania fotografii. Dowiemy się z niej między innymi, jak wygląda oznaczenie źródła w przypadku właściciela praw autorskich i majątkowych. (mw)