Ranking 100 najcenniejszych marek BrandZ za 2017 rok zdominowały firmy technologiczne. Pierwsza piątka zestawienia to Google, Apple, Microsoft, Amazon i Facebook. Ranking został przygotowany przez WPP i Kantar Millward Brown.
Łączna wartość 100 największych marek wzrosła w 2017 roku o 8 proc. i wynosi 3,64 bilionów dol. Liczba marek, których wartość przekracza 100 mld dol., wzrosła z sześciu do dziewięciu (w porównaniu z 2016 rokiem).
W pierwszej dziesiątce zestawienia znalazło się dziewięć marek związanych z technologią. Wszystkie siedem nowych marek w rankingu to również firmy technologiczne – są to XFinity, YouTube, Hewlett Packard Enterprise, Salesforce, Netflix, Snapchat i Sprint.
Google, Apple i Microsoft utrzymują trzy najwyższe pozycje w rankingu. Lider zestawienia, czyli Google, odnotował w ostatnim roku wzrost wartości o 7 proc. do 245,6 mld dol. Wartość marki Apple wzrosła o 3 proc. i wyniosła w tym roku 234,7 mld dol. Wartość marki Microsoft wyniosła z kolei 143,2 mld dol. – to wzrost o 18 proc.
Czwartą pozycję w zestawieniu zajął Amazon, który w ciągu ostatniego roku osiągnął najwyższy wzrost wartości spośród wszystkich marek w rankingu – wartość marki wzrosła o 41 proc. do 139,3 mld dol. Zajmujący piąte miejsce Facebook odnotował wzrost o 27 proc. do 129,8 mld dol.
Dalsze pozycje w pierwszej dziesiątce zajęły kolejno: AT&T, Visa, Tencent, IBM i McDonald’s.
Wśród marek motoryzacyjnych najszybciej rosnącym brandem została Tesla, która odnotowała wzrost o 32 proc. Najcenniejszą marką motoryzacyjną pozostaje natomiast Toyota.
W branży kosmetycznej pozycja lidera już piąty rok z rzędu należy do marki L’Oréal Paris. Lancôme i Shiseido były z kolei najszybciej rosnącymi markami w tej kategorii.
Cały raport dostępny na stronie.
Ranking BrandZ to zestawienie przygotowane na podstawie unikatowego badania wartości marek, które łączy wnioski z wywiadów przeprowadzonych z ponad trzema milionami konsumentów na całym świecie oraz analizę wyników finansowych i biznesowych poszczególnych firm (na podstawie danych Bloomberg i Kantar Worldpanel). Ranking przygotowywany jest od 12 lat przez firmę Kantar Millward Brown, która w ramach grupy WPP zajmuje się doradztwem marketingowym i badaniami marek. (mb)