Opublikowano wyniki badania „Marka Godna Zaufania”. Jego celem było wskazanie, którym markom biznesowym ufają polscy przedsiębiorcy.
Większość firm, które znalazły się w zeszłorocznym zestawieniu, zachowała swoje pozycje. W rankingu pojawiło się jednak osiem marek, które zdetronizowały liderów w 2016 roku.
Telefony komórkowe
Samsung (37,4 proc. wskazań) (2016: bez zmian)
Komputery osobiste
Lenovo (20,1 proc. wskazań) (2016: Dell)
Urządzenia kopiująco-drukujące
HP (54,2 proc. wskazań) (2016: bez zmian)
Oprogramowanie dla firm
Microsoft (58,1 proc. wskazań) (2016: bez zmian)
Operator telekomunikacyjny
Play (32,1 proc. wskazań) (2016: Orange)
Dostawca internetu
Orange (27,6 proc. wskazań) (2016: bez zmian)
Systemy płatnicze
Visa (23,4 proc. wskazań) (2016: bez zmian)
Bank oferujący konto firmowe
mBank (21,8 proc. wskazań) (2016: ING Bank Śląski)
Bank oferujący kredyty i pożyczki dla firm
mBank (17,1 proc. wskazań) (2016: PKO Bank Polski)
Firma leasingowa*
Idea Leasing (8,8 proc. wskazań) (2016: Europejski Fundusz Leasingowy)
Firma windykacyjna
Kruk (55,0 proc. wskazań) (2016: bez zmian)
Audyt finansowy
PwC (25,5 proc. wskazań) (2016: bez zmian)
Samochód dostawczy
Mercedes (21,3 proc. wskazań) (2016: bez zmian)
Samochód osobowy
Audi (13,7 proc. wskazań) (2016: Toyota)
Stacja benzynowa
Orlen (56,0 proc. wskazań) (2016: bez zmian)
Opony samochodowe
Michelin (31,6 proc. wskazań) (2016: bez zmian)
Linie lotnicze
LOT (55,2 proc. wskazań) (2016: bez zmian)
Usługi kurierskie
DHL (37,2 proc. wskazań) (2016: bez zmian)
Usługi logistyczne
Raben (16,2 proc. wskazań) (2016: DHL)
Firma ubezpieczeniowa
PZU (50,3 proc. wskazań) (2016: bez zmian)
Dostawca energii dla firm
PGE (26,6 proc. wskazań) (2016: Tauron)
Opieka medyczna dla pracowników
Lux Med (33,9 proc. wskazań) (2016: bez zmian)
Hotel dla biznesu
Ibis (19,4 proc. wskazań) (2016: bez zmian)
O badaniu:
Badanie zostało przeprowadzone przez instytut badawczy Kantar Millward Brown na zlecenie miesięcznika biznesowego „My Company Polska”. Ankietę zrealizowano dzięki metodzie CAWI (kwestionariusze online), a respondenci (960 osób) mogli wskazywać marki, którym ufają najbardziej, w pytaniach otwartych. Miało to dać szansę nominacji każdej marce, niezależnie od jej wielkości i zasięgu.
Poszczególne marki oceniano w 23 kategoriach podzielonych na cztery segmenty: technologie, finanse, transport i usługi. Po wytypowaniu, respondenci oceniali je pod kątem trzech atrybutów: jakość, silny wizerunek i innowacyjność. Wymieniono łącznie 350 firm.
* W tej kategorii pierwsze miejsce ex aequo zajął Raiffeisen-Leasing. Marka jednak, po niedawnym połączeniu z PKO Leasing, zniknęła już z rynku.