Gdzie Polacy jeżdżą najchętniej? Które miasto polecają znajomym? Jak oceniają atmosferę medialną wokół stolic województw? Respondenci po raz drugi oceniali reputację Gdańska, Warszawy, Wrocławia i kilkunastu pozostałych siedzib władz wojewódzkich. Największym poważaniem cieszy się obecnie Kraków, który rok wcześniej zajmował czwarte miejsce w rankingu Premium Brand 2017.
Stolica województwa małopolskiego uzyskała 73 punkty, dzięki czemu zdetronizowała Wrocław. W tegorocznym rankingu zajął on tymczasem drugie miejsce ex aequo z Gdańskiem, otrzymawszy od ankietowanych 72 pkt. Trzeci był Poznań (71 pkt.), czwarty – Szczecin (69 pkt.). Pierwszą piątkę zamyka stolica Polski, Warszawa, która uzyskała 68 pkt. Najsłabszą reputację spośród miast wojewódzkich mają Kielce.
Mimo że najlepszą reputację ma Kraków, to jednak badani (25 proc.) odwiedzali najczęściej Warszawę. Podobnie chętnie (15 proc.) polecano jej zwiedzanie innym, choć podobna liczba osób wskazała Gdańsk. Ankietowani najrzadziej przyjeżdżają do Gorzowa Wielkopolskiego i Zielonej Góry (4 proc.), ponadto niezbyt często polecają (2 proc.) – oprócz tych dwóch miast – Kielce i Bydgoszcz.
„Wpływ opinii o marce na decyzje zakupowe konsumentów obserwuje się na Zachodzie już od wielu lat. W ostatnich latach przykłady wskazują na istotny wzrost znaczenia reputacji marek. Okazuje się, że aby osiągnąć przewagę rynkową i sukces, należy zadbać o reputację” – komentuje autorka badania Dominika Maison z agencji badawczej Maison&Partners.
„W dzisiejszych czasach nie tylko sprzedaje się konsumentom dobry jakościowo produkt, lecz także jego wizerunek – obietnicę, która spełni się pod warunkiem wyboru danej marki” – dodaje ekspertka. (mp)
O badaniu:
Organizowany przez Fundację na rzecz reputacji marki „Premium Brand”, ranking powstał na podstawie wyników ogólnopolskiego badania opinii, zrealizowanego wśród osób znających dane miasto. Metodologię pomiaru opracowała prof. UW Dominika Maison z agencji badawczej Maison&Partners. Badanie przeprowadzono na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna, na losowo-kwotowej, ogólnopolskiej próbie (1065 osób) konsumentów metodą CAWI. Próba była kwotowana wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku od 18 lat wzwyż dla płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejscowości zamieszkania. Respondenci oceniali poziom zaufania do danego miasta, możliwość polecenia go znajomym, towarzyszącą mu atmosferę medialną, zaangażowanie społeczne oraz warunki pracy w danym mieście.
Zdjęcie główne:
By Chepry (Andrzej Barabasz) [CC BY-SA 2.0], via Wikimedia Commons