Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki na reklamę w prasie, radiu i telewizji w październiku 2017 roku w wybranych branżach: handlowej, farmaceutycznej, finansowej, motoryzacyjnej i telekomunikacyjnej. W sezonie grypowym to branża farmaceutyczna najwięcej zainwestowała w reklamę.
Wydatki reklamowe w podziale na branże
W październiku największy budżet na reklamę przeznaczyła branża farmaceutyczna – jej wydatki reklamowe stanowiły 40 proc. wszystkich nakładów na reklamę w branżach zbadanych przez IMM. Na drugim miejscu znalazła się branża handlowa, na trzecim – finansowa.
Wydatki reklamowe w podziale na media
Wszystkie branże zainwestowały najwięcej środków w reklamę telewizyjną, w branżach farmaceutycznej i finansowej było to ponad 30 proc. budżetu reklamowego. W branży motoryzacyjnej budżet lokowany był proporcjonalnie we wszystkich mediach.
Najwięksi reklamodawcy: branża farmaceutyczna
W rankingu największych reklamodawców z branży farmaceutycznej pierwsze miejsce zajmuje Aflofarm z budżetem wynoszącym ponad 113 mln zł. Kolejne miejsca należą do USP Zdrowie oraz Polpharmy.
Marki o największych wydatkach reklamowych: farmacja
Reklamodawcy z sektora farmaceutycznego największe budżety reklamowe ulokowali w produktach Ibuprom oraz Gripex firmy USP Zdrowie. W pierwszej trójce znalazł się także Voltaren (GSK).
Najwięksi reklamodawcy: branża finansowa
W październiku największym reklamodawcą w branży finansowej był Bank Zachodni WBK, który zainwestował w promocję ponad 16 mln zł. W pierwszej trójce znalazły się także Alior Bank oraz Bank Millennium.
Typy reklamowanych produktów: finanse
Branża finansowa w największym stopniu inwestowała w reklamy kont bankowych, pożyczek gotówkowych oraz ogólnych usług finansowych.
Najwięksi reklamodawcy: branża handlowa
Najwięcej w promocję w branży handlowej zainwestował Lidl oraz Media Expert (budżety o wartości ponad 40 mln zł), a także Metro Group (właściciel m.in. marek Real i Saturn).
Kategorie reklamowanych sklepów: handel
W branży handlowej największy budżet został wykorzystany na reklamę sklepów z elektroniką oraz sklepów dyskontowych. Na trzecim miejscu znalazła się reklama hipermarketów.
Najwięksi reklamodawcy: branża motoryzacyjna
Według danych z monitoringu reklam IMM, największy budżet reklamowy w branży motoryzacyjnej ulokował w mediach Volkswagen. W październiku na kolejnych miejscach znalazły się Toyota i General Motors.
Marki o największych wydatkach reklamowych: motoryzacja
Opel to marka, w którą zainwestowano najwyższe kwoty reklamowe (ponad 10 mln zł) w branży motoryzacyjnej. Za nim znalazły się Volkswagen oraz Renault.
Najwięksi reklamodawcy: branża telekomunikacyjna
Plus i Orange to najwięksi reklamodawcy z branży telekomunikacyjnej w październiku – z budżetami ponad 20 mln zł każdy. Trzecie miejsce należy do T-mobile.
Typy reklamowanych produktów: telekomunikacja
Branża telekomunikacyjna w największym stopniu inwestowała w reklamy oferty na abonament, internetu, a także oferty łączonej (telewizji, internetu i telefonii w jednym pakiecie).
Autorka badania: Magdalena Pawłowska, Instytut Monitorowania Mediów
O badaniu
Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam admonit IMM, obejmuje okres 1-31 października 2017r. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.