Odpowiedź IKEI na luksusową torbę Balenciagi, trendy w mediach społecznościowych na 2018 rok, pracownicy naśmiewający się z kandydatki, nienawistna żaba na spódnicy Zary i obowiązki współczesnego PR-owca – te teksty – przeglądy mediów zagranicznych – najbardziej zainteresowały czytelników PRoto w 2017 roku.
1. IKEA w zabawny sposób odpowiada marce Balenciaga
Źródło: twitter.com/Katebennett_BC
Francuski dom mody Balenciaga stworzył torbę łudząco podobną do znanej wszystkim niebieskiej torby IKEA. Szwedzka firma odpowiedziała marce modowej i stworzyła reklamę, w której wyjaśnia, jak odróżnić torbę IKEA od tej sprzedawanej przez Balenciagę. Sprawę opisuje adweek.com.
Jak czytamy, torba Frakta z IKEA jest wykonana z plastiku, natomiast produkt marki Balenciaga ze skóry. Oferowana przez dom mody torba kosztuje 2144 dolary, czyli około 8,5 tys. złotych.
Opracowanie: Małgorzata Baran
2. Przygotuj się na 2018, czyli 5 trendów w social mediach
Dla mediów społecznościowych 2017 rok był czasem intensywnego rozwoju – tylko w ostatnich tygodniach Twitter zwiększył limit znaków w tweetach, Facebook wprowadził nowe narzędzia do walki z fake newsami, a Instagram – ankiety do Stories.
Digital Marketing Institute wziął pod uwagę zmiany z tego roku i na ich podstawie wyszczególnił kilka trendów, które mogą okazać się pomocne przy tworzeniu strategii social media na rok 2018.
1. Wideo będzie coraz ważniejsze
Filmy w mediach społecznościowych są coraz bardziej istotne dla algorytmów, które zarządzają wyświetlanymi treściami – przypomina Digital Marketing Institute. Nic dziwnego – wideo to materiał, który angażuje internautów najmocniej, zwłaszcza na dwumiliardowym Facebooku. W tym roku znaczny wzrost popularności przeżywają transmisje na żywo – czytamy.
Według Digital Marketing Institute, w 2018 roku ważna będzie jednak nie tylko umiejętność stworzenia wideo, lecz także pomysł, w jaki sposób połączyć filmowe produkcje z contentem tekstowym.
Opracowanie: Maciej Przybylski
Brytyjska firma Tecomak Environmental Services popełniła faux-pas związane z korespondencją mejlową. Jeden z pracowników przesłał do kolegi z biura wiadomość z obraźliwymi uwagami na temat jednej z kandydatek do pracy. W mejlu napisał m.in., że warto spotkać się z tą kobietą „jedynie dla śmiechu”. Problem w tym, że przez pomyłkę wiadomość ta trafiła do samej kandydatki, Anny Jacobs – opisuje businessinsider.com.
Jak czytamy, pracownik firmy przypadkowo dołączył te komentarze do mejla, w którym odpowiadał kobiecie. Anna Jacobs opowiedziała tę historię BBC.
Opracowanie: Małgorzata Baran
4. Zara wycofuje spódnicę z żabą
W nowej kolekcji hiszpańskiej marki pojawiły się spódnice z nadrukowaną żabą. Postać przypomina żabę Pepe, którą uznano za symbol nienawiści. Klienci skrytykowali więc produkt Zary – opisuje nytimes.com. Sieciówka wycofała produkt ze sprzedaży.
Niektórym klientom marki nie spodobał się projekt. Zauważyli, że ilustracja na spódnicach przypomina żabę Pepe, pojawiającą się w internetowych memach, uznawaną za symbol nienawiści. Jak dalej czytamy, w marcu 2016 roku znak ten został wpisany na listę Ligi Przeciwko Zniesławieniu (ADL) właśnie jako symbol nienawiści.
Opracowanie: Małgorzata Baran
5. Jaki jest zakres obowiązków dzisiejszego PR-owca
Portal PR Daily podjął próbę opisania obowiązków współczesnego PR-owca. Ich listy, zamieszczane przy ogłoszeniach o pracę, niejednokrotnie zawierają sformułowania na tyle niejasne, że dopiero podczas rozmowy kwalifikacyjnej okazuje się, na czym zależy pracodawcy. Sharam Fouladgar-Mercer, współzałożyciel agencji AirPR, opisał 20 najważniejszych jego zdaniem obszarów działań specjalisty ds. public relations.
1. Earned media i media relations. Ekspert zdaje sobie sprawę, że publikacje w mediach stanowią tylko niewielką część miksu mediowego. Nie należy ich jednak ignorować – Fouladgar-Mercer radzi, by relacje z mediami budować mądrze, wysyłając im spersonalizowane, przemyślane i podparte wartościowymi danymi propozycje.
2. Owned media i strategia dystrybucji contentu. Współcześni PR-owcy często pracują nad własnym kanałem komunikacji marki. Albo zajmują się tworzeniem jego zawartości, albo opracowują strategię pozyskiwania i dystrybucji treści – czytamy.
3. Monitorowanie i analiza mediów. Po udanym wypuszczeniu contentu w sieć lub uzyskaniu publikacji w mediach, na których PR-owcowi zależy, powinien on zacząć korzystać z narzędzi do monitoringu mediów. Dzięki nim będzie w stanie stwierdzić, jakie treści są najchętniej czytane oraz co warto jednak zmienić.
Opracowanie: Maciej Przybylski