Monitoring mediów to podstawowe narzędzie wykorzystywane w codziennej pracy w marketingu i public relations. Obsługa narzędzi do monitoringu mediów to zatem jeden z wymogów pojawiających się w ogłoszeniach o pracę – na liście oczekiwań wobec przyszłego pracownika albo wśród obowiązków na danym stanowisku.
Jak wynika ze zbadanych przez IMM ogłoszeń rekrutacyjnych, umiejętność obsługi narzędzi do monitoringu mediów wymagana jest w szerokim wachlarzu stanowisk związanych z PR-em i marketingiem. Najczęściej monitoring mediów jest wymieniany jako jeden z obowiązków w pracy specjalisty ds. PR, communication managera, account managera, pracowników działu marketingu czy social media managera. Znajomość monitoringu wzmiankowana jest również w kontekście takich stanowisk, jak specjalista do spraw wizerunku, rzecznik prasowy czy media planner.
Jakie inne kompetencje są ważne dla rekruterów z branży PR i marketingu? Jak wynika z analizy IMM, najczęściej w ogłoszeniach tego typu pracodawcy zwracają uwagę na umiejętności związane z content marketingiem, czyli planowanie, tworzenie i dystrybuowanie różnego rodzaju treści. Jako naturalne następstwo mamy przygotowywanie raportów i analiz z efektów działań. Dalej wśród obowiązków znajdziemy kreowanie wizerunku marki, budowanie relacji z dziennikarzami oraz obsługę kont w mediach społecznościowych.
Jednak lista potencjalnych zadań dla pracowników marketingu i public relations zdaje się nie mieć końca. Często wzmiankowane są również umiejętności związane z przygotowywaniem eventów, wsparcie sprzedaży czy komunikacja wewnętrzna.
Najwięcej rekrutacji z monitoringiem mediów w tle pojawia się na portalu Pracuj.pl (38 proc.), w sekcji ogłoszeń PRoto.pl (29 proc.) oraz na Facebooku (24 proc.), gdzie na swoich oficjalnych profilach ogłaszają się zarówno agencje i marki, jak i osoby szukające samodzielnie nowej pracy.
Pozostałe zmonitorowane w grudniu 2017 roku ogłoszenia pochodzą z portali internetowych infopraca.pl, gazetapraca.pl oraz monsterpolska.pl.
Zapraszamy w każdą środę na szkolenie w IMM, podczas którego można poznać sposoby na zarządzanie monitoringiem mediów w praktyce i zdobyć certyfikat wzbogacający CV.
Magdalena Pawłowska, Instytut Monitorowania Mediów