poniedziałek, 25 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościPolak nieufny. Wyniki Edelman Trust Barometer 2018

Polak nieufny. Wyniki Edelman Trust Barometer 2018

Mamy do czynienia z globalnym kryzysem zaufania i kolejny raport jedynie to potwierdza – przekonują analitycy agencji Edelman, autorzy corocznego opracowania Trust Barometer. Wskazują na twarde dane: opracowany przez nich wskaźnik zaufania Trust Index w 20 na 28 badanych krajów nie przekracza 50 punktów, a jest to poziom, od którego społeczeństwo określane jest mianem ufnego.

Polacy są piątym najbardziej nieufnym narodem wśród badanych, choć wypadliśmy lepiej niż w poprzednim raporcie, gdy Polska była na drugim miejscu – zaraz za Rosją. Nasz kraj wspiął się po szczeblach rankingu z powodu wzrostu zaufania do organizacji pozarządowych (+6 punktów procentowych), rządu (+5 p.p.), mediów (+3 p.p.) i biznesu (+3 p.p.). Według punktacji Edelmana Polska osiągnęła 39 punktów na 100.

Opracowanie pokazuje, że o większy problem z zaufaniem niż Polacy mają Amerykanie – to tam odnotowano największy spadek poziomu wskaźnika Trust Index. W 2017 roku pokazał on 52 punkty, natomiast teraz – 43.

Świat ufa NGO i sektorowi technologicznemu

W skali globalnej największym zaufaniem darzone są firmy z sektora technologicznego, a za najmniej wiarygodny postrzegany jest sektor usług finansowych. Najwyższym wskaźnikiem Trust Index wciąż cieszą się organizacje pozarządowe.

„Według danych globalnych sektor technologiczny – a do niego przecież zaliczają się platformy społecznościowe – cieszy się zaufaniem 74 proc. społeczeństwa, wyraźnie wyprzedzając takie branże jak ochrona zdrowia (64 proc.), motoryzacja, energetyka czy telekomunikacja (po 63 proc.). To ciekawy paradoks: ufamy branży jako takiej, ale nie jesteśmy przekonani, że jest w stanie dostarczyć nam wiarygodnych informacji” – komentuje Jakub Chajdak, szef działu Technology w agencji Lighthouse, wyłącznego przedstawiciela sieci Edelman w Polsce.

Autorzy badania wskazują, że wskaźnik Trust Index na dobrym poziomie mają firmy z sektora prywatnego. To dla nich szansa – przekonują autorzy badania. „Dzięki dobrze opracowanej strategii komunikacji, przedsiębiorstwa mogą stać się w ciągu najbliższych lat wiarygodnymi źródłami informacji, szczególnie w obliczu postępującego spadku zaufania do mediów (w tym także społecznościowych)” – piszą.

Dziennikarze kontra media społecznościowe

Media rzeczywiście mają kłopot – raport pokazuje, że nie ufa im 22 z 28 badanych krajów. Respondenci różnych narodowości (66 proc.) mają problem z tym, że dziennikarze są w stanie – ich zdaniem – poświęcić jakość na rzecz przyciągnięcia jak największej liczby czytelników i widzów. Podobny odsetek martwi też, że dokładność i wiarygodność mediów pada ofiarą pogoni za newsami.

„W takich krajach jak Niemcy, Irlandia czy Szwecja dziennikarze są postrzegani jako o wiele bardziej wiarygodne źródło informacji niż media społecznościowe czy wyszukiwarki. Co ciekawe – ten trend nie dotyczy (jeszcze) Polski – należymy do grupy krajów, gdzie poziom zaufania do dziennikarzy i wyszukiwarek jest zbliżony (…). Póki co Kowalski na równi wierzy redakcji dziennika jak i temu, co znajdzie na profilu FB znajomego. To pokazuje, jak duża odpowiedzialność spoczywa na osobach zawodowo zajmujących się komunikacją i jak wiele mamy jeszcze do zrobienia w obszarze walki z fake newsami i edukacji w tym zakresie” – komentuje raport Magdalena Zwolińska, partner w Lighthouse.

Polska zajmuje siódme miejsce od końca w kategorii zaufania do mediów (34 proc. w 2018 roku wobec 31 proc. w 2017 roku). Jest uznawana za kraj, w którym społeczeństwo nie ufa dziennikarzom.

Pełna wersja raportu z tegorocznego badania dostępna jest na stronie. (mp)

O badaniu

Edelman Trust Barometer to międzynarodowe badanie zaufania i wiarygodności realizowane od 18 lat przez firmę Edelman – największą na świecie sieciową firmę specjalizującą się w komunikacji marketingowej i public relations. Tegoroczny sondaż został przeprowadzony na grupie 33 000 respondentów w 28 krajach w okresie od 28 października do 20 listopada 2017 roku i polegał na 25-minutowej ankiecie online.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj