Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe w marcu 2018 roku w wybranych branżach: farmaceutycznej, handlowej, motoryzacyjnej, finansowej i telekomunikacyjnej. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radiu i telewizji. Wzrost wydatków reklamowych w branży handlowej wskazuje na reakcję marek na zakaz handlu w niedziele. Wszystkie branże mocno inwestują w reklamę telewizyjną.
Wydatki reklamowe w podziale na branże
Dane IMM z monitoringu reklam w mediach tradycyjnych wskazują, że spośród pięciu analizowanych branż największe wydatki reklamowe zostały wygenerowane w branży handlowej – w porównaniu z zeszłym miesiącem wydane kwoty wzrosły o ponad 100 mln zł. Najpewniej jest to reakcja marek na wprowadzenie zakazu handlu w niedziele.
[[{“fid”:”38379″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”wydatki reklamowe w podziale na branże”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”wydatki reklamowe w podziale na branże”,”class”:”media-element file-default”}}]]
Wydatki reklamowe w podziale na media
W marcu wszystkie badane branże wydały na reklamę telewizyjną ponad połowę swoich budżetów przeznaczonych na promocję w mediach tradycyjnych. Najwięcej, bo 90 proc., wygenerowała branża telekomunikacyjna, w której z kolei znikomy odsetek wydatków zasilił reklamy prasowe. Natomiast spoty radiowe cieszą się dużą popularnością w branży handlowej.
[[{“fid”:”38381″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Handel: marki o największych wydatkach reklamowych”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Handel: marki o największych wydatkach reklamowych”,”class”:”media-element file-default”}}]]
Handel: typy reklamowanych sklepów
Niemal 30 proc. monitorowanych reklam dotyczyło sklepów dyskontowych. Na drugim miejscu znalazły się sklepy z elektroniką, a dalej – hipermarkety oraz sieci budowlane. Wśród innych kategorii reklamowanych w branży handlowej można wymienić sklepy meblowe, sklepy internetowe czy supermarkety.
[[{“fid”:”38382″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Handel: typy reklamowanych sklepów”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Handel: typy reklamowanych sklepów”,”class”:”media-element file-default”}}]]
Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W rankingu marek z branży farmaceutycznej o największych wydatkach reklamowych na pierwszym miejscu znalazła się marka Ibuprom, a na drugim Molekin D3. Dalej pojawiły się marki nowe w tym zestawieniu: D-Vitum Forte, Therm Line oraz Zenella Med.
[[{“fid”:”38383″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych”,”class”:”media-element file-default”}}]]
Farmacja: typy reklamowanych produktów
Czołówka najczęściej reklamowanych produktów w branży farmaceutycznej wygenerowała równo po 7 proc. całego budżetu. Na pierwszych miejscach znalazły się witaminy, suplementy diety, tabletki przeciwbólowe oraz preparaty na przeziębienie i grypę.
[[{“fid”:”38384″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Farmacja: typy reklamowanych produktów”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Farmacja: typy reklamowanych produktów”,”class”:”media-element file-default”}}]]
Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych
Wśród marek motoryzacyjnych, które przeznaczyły największe nakłady na reklamę w telewizji, radiu i prasie, znalazła się ta sama trójka, co w zeszłym miesiącu, aczkolwiek w innej kolejności: Volkswagen, Opel, Toyota. Na kolejnych miejscach uplasowały się marki Dacia i Nissan.
[[{“fid”:”38385″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych”,”class”:”media-element file-default”}}]]
Motoryzacja: typy reklamowanych produktów
Jeśli chodzi o wydatki reklamowe przeznaczane na konkretne produkty w branży motoryzacyjnej, nadal największe udziały mają samochody osobowe (81 proc.). W marcu na kolejnych miejscach znalazły się usługi sprzedaży samochodów, producenci opon oraz samochody dostawcze.
[[{“fid”:”38386″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Motoryzacja: typy reklamowanych produktów”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Motoryzacja: typy reklamowanych produktów”,”class”:”media-element file-default”}}]]
Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych
W marcu największe kwoty na reklamę w mediach tradycyjnych przeznaczyły banki PKO BP i BGŻ BNP Paribas (każdy ponad 12 mln zł). Na kolejnych miejscach z mniejszymi wydatkami znalazły się Provident, Millennium Bank oraz Getin Bank.
[[{“fid”:”38387″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych”,”class”:”media-element file-default”}}]]
Finanse: typy reklamowanych usług
W marcu branża finansowa w największym stopniu inwestowała w reklamy pożyczek (36 proc. wszystkich kategorii produktowych) oraz kredytów gotówkowych (16 proc.). Trend ten wiąże się z planowaniem wakacyjnych wyjazdów.
[[{“fid”:”38388″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Finanse: typy reklamowanych usług”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Finanse: typy reklamowanych usług”,”class”:”media-element file-default”}}]]
Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych
Plus wydał w marcu ponad 32 mln zł na reklamę w mediach tradycyjnych, zajmując tym samym pierwsze miejsce wśród marek o największych wydatkach reklamowych. W pierwszej piątce – z wyraźnie mniejszymi wynikami – znalazły się także Orange, T-Mobile, Play oraz Cyfrowy Polsat.
[[{“fid”:”38390″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych”,”class”:”media-element file-default”}}]]
Telekomunikacja: typy reklamowanych usług
W branży telekomunikacyjnej większość reklam dotyczyła ogólnej promocji sieci komórkowych (33 proc.). W drugiej kolejności reklamodawcy stawiali na ofertę łączoną (TV, internet, telefon) oraz ofertę na kartę.
[[{“fid”:”38391″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Telekomunikacja: typy reklamowanych usług”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Telekomunikacja: typy reklamowanych usług”,”class”:”media-element file-default”}}]]
Grafiki: Instytut Monitorowania Mediów
Autorka badania: Magdalena Pawłowska, Instytut Monitorowania Mediów
O raporcie:
Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam admonit IMM, obejmuje okres 1-31 marca 2018 roku. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.