Jak czytamy w raporcie Procontent Communication „Bezpieczeństwo w social media”, większość Polaków nie interesuje się tym, jakie informacje na ich temat przetwarzają media społecznościowe. 55,2 proc. osób biorących udział w badaniu przyznało, że nie sprawdza w kanałach social media regulacji dotyczących danych osobowych. Odsetek ten wzrasta wraz z wiekiem ankietowanych – wśród osób do 24 roku życia regulaminy czyta 51 proc. użytkowników mediów społecznościowych, a w grupie wiekowej powyżej 35 lat takiej odpowiedzi udzieliło natomiast 38,9 proc. pytanych.
„Wyraźnie widać, że ostatnie wydarzenia związane z wyciekami danych osobowych oraz wiele kampanii prowadzonych w związku z wejściem nowych przepisów RODO zmieniają świadomość Polaków na temat ich danych przechowywanych w mediach społecznościowych. Blisko połowa badanych przygląda się regulaminom i zgodom udzielanym serwisom internetowym, jednakże dotyczy to ciągle mniej niż połowy naszego społeczeństwa. Połowa Polaków wciąż podchodzi do przekazywania danych z duża beztroską i wydaje się, że powinniśmy wzmożyć działania zmierzające do ostrzegania przed bezwiednym udzielaniem zgód na wykorzystanie naszych danych osobowych. Jest to temat tym bardziej wrażliwy, że właśnie teraz ze względu na nowe przepisy coraz więcej dowiadujemy się, jak wiele danych firmy posiadają i jak bardzo dotyczy to naszej prywatności” – mówi Iwona Kubicz, prezes Procontent Communication.
Zobacz też: Jak wdrożyć RODO w agencji PR – najważniejsze kroki
Jak zauważają autorzy raportu, nasze profile na Facebooku mogą zawierać tysiące danych, których możemy nie być świadomi.
„W prosty sposób możemy sprawdzić, jakie informacje przechowuje o nas portal Facebook poprzez zakładkę »Twoje informacje na Facebooku« w ustawieniach naszego konta. Myślę, że większość użytkowników, którzy zdecydują się na pobranie swoich danych, przeżyje wstrząs spowodowany zróżnicowanym charakterem zaimportowanego materiału oraz jego objętością. Znajdują się tam m.in. miejsca naszego pobytu, historia wyszukiwań, wszystkie rozmowy i interakcje z innymi użytkownikami sieci Facebook, adresy IP, z których logowaliśmy się do serwisu, a także historia płatności. Dlatego też tak ważne jest świadome prowadzenie działań w mediach społecznościowych, ponieważ potencjalnie każda z tych informacji może zostać przechwycona przez osoby niepożądane” – wyjaśnia Aleksandra Młyńska, specjalista ds. digital marketingu w Procontent Communication.
Osoby biorące udział w badaniu zapytano również, czy chętnie logują się w serwisach internetowych za pośrednictwem konta na Facebooku. Twierdząco odpowiedział co trzeci ankietowany (33,1 proc.). W tym przypadku młodsze osoby korzystają z tego mechanizmu częściej niż starsi użytkownicy. W grupie osób do 24 roku korzysta z tego rozwiązania prawie 45 proc. pytanych, a wśród osób powyżej 35 roku życia – ok. 25 proc.
„Niepokojące jest to, że co trzeci respondent badania loguje się do różnych serwisów online z użyciem konta na Facebooku. Rozumiem wygodę takiego rozwiązania, jednak jest to zdecydowanie zła praktyka, która w razie wycieku lub kradzieży danych logowania może doprowadzić do sytuacji, w której niepowołane osoby zyskają dostęp nie tylko do konta w serwisie społecznościowym, ale także w innych usługach. Zalecam logowanie się do każdego serwisu online z użyciem unikatowych, silnych haseł” – podpowiada Piotr Kupczyk, ekspert z Kaspersky Lab.
Badanie zostało przeprowadzone przez ośrodek badania opinii publicznej SW Research na zlecenie Procontent Communication w maju 2018 roku, na grupie 1045 Polaków powyżej 18 roku życia. (pp)