Brytyjska firma doradcza Brand Finance opublikowała raport, w którym przedstawiła najbardziej wartościowe marki narodowe w 2018 roku. W tegorocznym zestawieniu, podobnie jak w ubiegłym roku, Polska znalazła się na 23 pozycji.
Wartość marki Polska oszacowano na 654 mld dol. Mimo że wzrosła ona o 14 proc. (w 2017 roku było to 571 mld dol.), to nasz kraj wciąż utrzymuje się na tym samym miejscu w rankingu.
Pierwsza pozycja zestawiania, tak jak rok temu, należy do Stanów Zjednoczonych, których wartość wyceniono na niemal 26 bln dol. Drugie i trzecie miejsce również pozostały bez zmian. Zajęły je kolejno Chiny (blisko 12,8 bln dol.) i Niemcy (ponad 5,1 bln dol.). W pierwszej dziesiątce rankingu znalazły się ponadto: Wielka Brytania, Japonia, Francja, Kanada, Włochy, Indie i Korea Południowa.
Wśród krajów, które w rankingu uplasowały się za Polską, są m.in. Belgia, Norwegia czy Austria, które zajęły odpowiednio 24, 25 i 26 miejsce.
Raport Brand Finance dotyczący najbardziej wartościowych marek narodowych powstaje w oparciu o dziesiątki wskaźników, które można przyporządkować do trzech głównych kategorii: „Towary i usługi”, „Inwestycje” oraz „Społeczeństwo”.
Z całym raportem oraz szczegółowym opisem metodologii badania można zapoznać się na stronie. (pp)