Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe w październiku 2018 roku w wybranych branżach: farmaceutycznej, handlowej, finansowej, telekomunikacyjnej i motoryzacyjnej.
Wydatki reklamowe w podziale na branże
Według danych IMM w mediach największy budżet na reklamy przeznaczyła branża farmaceutyczna, której wydatki w październiku wyniosły 39 proc. spośród wszystkich przeanalizowanych branż. Nieco mniejszy udział kwot zainwestowanych w reklamy zanotowała branża handlowa (31 proc.). Na trzecim miejscu znalazła się motoryzacja (11 proc.), za nią finanse (10 proc.) i telekomunikacja (9 proc.).
W październiku wydatki branży farmaceutycznej wyniosły ponad 484 mln zł na promocję w telewizji, prasie i radiu. Kwota ta jest niemal o 100 mln większa od tej, którą na wydatki przeznaczyła branża handlowa. Sumy te istotnie przewyższają budżety pozostałych branż.
– Farmacja: 484,3 mln zł
– Handel: 384,2 mln zł
– Motoryzacja: 132 mln zł
– Finanse: 118,3 mln zł
– Telekomunikacja: 112,8 mln zł
Wydatki reklamowe w podziale na media
Największe kwoty w przeanalizowanych branżach nadal inwestowane są w reklamy telewizyjne (średnio 40 proc.). Najmniejsze budżety przeznaczane są na promocję w prasie; branża telekomunikacyjna w październiku na reklamę w prasie wydała jedynie nieco ponad 1 mln zł.
Handel: marki o największych wydatkach reklamowych
Nadal największym budżetem reklamowym może pochwalić się Lidl, który w październiku przeznaczył ponad 67 mln zł na promocję w mediach tradycyjnych. Na kolejnych miejscach znalazły się: Media Expert, Media Markt, Biedronka oraz Euro RTV AGD.
Handel: typy reklamowanych sklepów
Wśród kategorii reklamowanych produktów w branży handlowej, oprócz dyskontów (27 proc.) i sklepów z elektroniką (24 proc.), które mogą pochwalić się dużymi budżetami reklamowymi, w zestawieniu na wysokim miejscu znalazły się sprzedaż internetowa (9 proc.) i sklepy meblowe (9 proc.), a dalej sieci budowlane (6 proc.).
Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W październiku marka Gripex zainwestowała największą kwotę w reklamy – ponad 12 mln zł. Na kolejnych miejscach znalazły się Ibuprom, Rutinacea, Theraflu oraz Traumon.
Farmacja: typy reklamowanych produktów
Największe budżety w branży farmaceutycznej zostały przeznaczane na preparaty wspomagające w czasie przeziębiania i grypy (32 proc.) oraz środki przeciwbólowe (19 proc.). Inwestowano również w promocję m.in. witamin i minerałów, suplementów diety, a także preparatów pielęgnacyjnych i wspomagających pracę wątroby.
Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych
W październiku na pierwszym miejscu wśród marek o największych wydatkach reklamowych w branży finansowej znalazł się Santander Bank Polska, który przeznaczył ponad 16 mln zł na kontynuację rebrandingowej kampanii w mediach. Kolejne pozycje zajmują PKO BP, PZU, BGŻ BNP Paribas oraz Provident.
Finanse: typy reklamowanych usług
W październiku branża finansowa wciąż w największym stopniu inwestowała w reklamy bankowości (66 proc. wszystkich kategorii produktowych), usług finansowych, ubezpieczeń oraz kart płatniczych.
Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W październiku na pierwszym miejscu w zestawieniu marek o największych wydatkach reklamowych w branży telekomunikacyjnej znalazł się Plus, który wydał ponad 29 mln zł. Na kolejnych miejscach znalazły się Orange, T-Mobile, Play oraz debiutujące w zestawieniu nc+.
Telekomunikacja: typy reklamowanych usług
W branży telekomunikacyjnej większość październikowych reklam dotyczyła oferty na kartę (21 proc.). Na kolejnych miejscach w zestawieniu znalazły się m.in. oferta na abonament, sieci komórkowe, internet oraz oferty dla firm.
Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W październiku na czele pierwszej piątki marek motoryzacyjnych znalazł się Opel (ponad 12 mln zł), następne miejsca zajęły kolejno Hyundai, Volkswagen, Skoda oraz Ford.
Motoryzacja: typy reklamowanych produktów
W branży motoryzacyjnej w reklamach niezmiennie największe udziały mają samochody osobowe (62 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się reklamy aut małych i klasy średniej, producentów opon oraz autoryzowanych dealerów.
Autorka badania: Joanna Górska, Instytut Monitorowania Mediów
Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam admonit IMM, obejmuje okres 1-31 października 2018 r. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.