Jastrzębie-Zdrój wprowadziło nowy system identyfikacji wizualnej. Chce dzięki niemu konsekwentnie budować silną markę miasta, a także przyciągać nowych mieszkańców, inwestorów i turystów – poinformowano na oficjalnej stronie miasta jastrzebie.pl.
Wprowadzanie nowej identyfikacji rozpoczęto 18 stycznia 2018 roku. Jak czytamy, nowe logo powstało dzięki analizie klasycznego herbu Jastrzębia-Zdroju występującego na materiałach promocyjnych z początku XX wieku, a główną inspiracją dla całego systemu identyfikacji było bogate wizualnie dziedzictwo Jastrzębia-Zdroju, miasta, które z jednej strony było miejscem uzdrowiskowym, z drugiej strony tradycyjnie związane jest z górnictwem.
Poprzednie logo Jastrzębia-Zdroju
Jak zaznaczają przedstawiciele miasta, herb i logo to dwa różne znaki, pełniące inne funkcje – herb jest najważniejszym, oficjalnym i uroczystym symbolem, natomiast zaprezentowane nowe logo będzie wykorzystywane do celów promocyjnych.
Oficjalny herb miasta
Nowe logo składa się z logotypu, w którym zawarto nazwę miasta, lecz może on także zawierać dodatkowe podmarki, jak np. gospodarka, zdrowie, sport czy kultura, oraz sygnetu, który z kolei jest uproszczoną wersją klasycznego herbu. Jak czytamy w komunikacie, dodatkowe znaczenie nadano mu przez formy i kształty w nim zawarte, takie jak: jastrząb – ptak, po którym nazwę nosi miasto; żelazko i pyrlik – tradycyjne znaki górnictwa; kropla – symbol wody niezbędnej do życia, reprezentująca narodziny miasta; kształt serca – źródło miłości, ukryty głęboko we wnętrzu sygnetu; dwa trójkąty – odnoszące się do dwóch gór, które obecne były także w pierwszym logo miasta.
Kolorystyka nowej identyfikacji wizualnej oparta jest na dwóch kolorach głównych: złotym i zielonym (kolor sosny), a także dwóch barwach wtórnych: czarnym (węgiel) i białym. Jak czytamy dalej: „zielony kolor oznacza naturę, złoto symbolizuje nową, prosperującą erę naszych czasów”. „Wykorzystanie czerni jest zakorzenione w tradycjach górniczych, a biel odnosi się do okresu uzdrowiska i świeżej, źródlanej wody” – podano w komunikacie.
O nowym systemie komunikacji wizualnej w przygotowanym materiale wideo opowiada prezydent miasta Jastrzębia-Zdroju, Anna Hetman:
W ramach opracowanego systemu przygotowano także księgę identyfikacji wizualnej, zawierającą projekty i przykłady wykorzystania logo na materiałach promocyjnych, m.in.: wizytówkach, papierze firmowym, kopertach, teczkach, stopce mailowej, banerach w profilach w mediach społecznościowych, stoiskach, banerach do konferencji prasowych, plakatach oraz gadżetach reklamowych.
Za projekt odpowiada studio projektowe i brandingowe ZIIJN, którego założycielem jest Imre Jernei. (bm)