Stowarzyszenie Demagog, zajmujące się działalnością fact-checkingową, po ponad czterech latach istnienia postanowiło odświeżyć swoją identyfikację wizualną, w tym m.in. logo. Powodem zmian jest potrzeba dotarcia ze sprawdzoną informacją do jeszcze większej liczby obywateli, czego nie da się zrobić bez przyjaznej dla oka i wzbudzającej zaufanie czytelników oprawy graficznej – tłumaczą przedstawiciele organizacji.
„Odświeżyliśmy wygląd oraz całą kolorystykę zarówno naszego logotypu, jak i strony internetowej, dzięki czemu serwis będzie łatwiejszy w odbiorze i przyjemniejszy w czytaniu analiz wypowiedzi polityków, które codziennie przygotowujemy dla naszych czytelników” – mówi Paweł Terpiłowski, redaktor naczelny portalu prowadzonego przez Demagoga.
Jak wyjaśniają przedstawiciele stowarzyszenia, jednym z powodów rebrandingu było również wyraźne zaznaczenie polskiego wydania Demagoga, ponieważ poza nim działa także Demagog czeski oraz słowacki, które w ostatnim czasie przeszły proces rebrandingu.
W nowej identyfikacji wizualnej postanowiono odejść od dotychczasowej prezentacji logo w formie adresu strony internetowej i claimu „politycy pod kontrolą”.
Dotychczasowe logo organizacji, które obowiązywało od 2014 roku
Nowa wersja znaku oparta jest na prostym foncie pisanym dużymi literami, tak aby nazwa była wyraźna i jednoznacznie kojarzona. Jak opisuje Marcel Kiełtyka, członek zarządu Stowarzyszenia Demagog, do poprzedniej wersji logo nawiązuje przede wszystkim sygnet nowej identyfikacji – fala dźwiękowa, która ma być symbolem dzielenia się i rozprzestrzeniania prawdziwej i sprawdzonej informacji. Pozostawiono także kolor pomarańczowy, który stał się jednak kolorem uzupełniającym, a kolorem dominującym jest ciemny odcień niebieskiego, który ma kojarzyć się z zaufaniem i spokojem. „Mówiąc pół żartem, pół serio, kolor niebieski… obniża ciśnienie, a to czasami może pomóc naszym czytelnikom czytającym fałsze wypowiadane przez polityków” – dodaje Kiełtyka.
Nowe logo Stowarzyszenia Demagog
W pierwszym etapie rebrandingu, który rozpoczął się 11 marca 2019 roku, Stowarzyszenie Demagog prowadzi kampanię informacyjną, dzięki której chce dotrzeć z informacją o nowym logo do jak największego grona sympatyków i potencjalnych czytelników. Drugi etap będzie polegał na prezentowaniu całości zmian, jakie zachodzą w identyfikacji wizualnej, a także wprowadzeniu nowych funkcji na stronie internetowej, która zostanie zaprezentowana 18 marca 2019 roku. Pierwszy etap obejmuje także akcję promocyjną, głównie za pośrednictwem mediów społecznościowych, gdzie obecne jest Stowarzyszenie (Facebook, Twitter, Instagram oraz Linkedin).
Nowe logo serwisu Demagog przygotował Damian Czarny, z kolei za layout strony internetowej, grafiki promocyjne oraz koncepcję wizualną związaną z mediami społecznościowymi odpowiada firma LumenoProject. (bm)