Jak wygląda sharenting, czyli dzielenie się zdjęciami dzieci w internecie, wśród polskich rodziców? Alicja Wysocka-Świtała, partner zarządzająca w Clue PR, oraz dr Marta Bierca, ekspertka Uniwersytetu SWPS, przyjrzały się temu zjawisku. Wyniki opublikowane zostały w raporcie „Sharenting po polsku, czyli ile dzieci wpadło do sieci?”.
Okazuje się, że 40 proc. polskich rodziców dzieli się w sieci zdjęciami i filmami dokumentującymi dzieciństwo swoich dzieci. Jak wynika z badania, każdy z tych rodziców publikuje rocznie średnio 72 zdjęcia i 24 filmy z własnymi dziećmi w rolach głównych. 60 proc. rodziców dzieli się zdjęciami czy filmami z własnymi dziećmi przynajmniej raz w miesiącu.
Dalej czytamy, że 75 proc. rodziców deklaruje, że w sieci dokumentuje specjalne okazje, takie jak urodziny dziecka albo ważne wydarzenia w szkole. Codzienne sytuacje archiwizuje w sieci z kolei 46 proc. rodziców. Powodem publikacji zdjęć czy wideo są także sytuacje określane przez rodziców jako zabawne – czytamy.
Z badania wynika, że 81 proc. badanych ocenia udostępnianie zdjęć własnych dzieci pozytywnie lub neutralnie. Ponad połowa (57 proc.) jest zdania, że to rodzice decydują o prywatności dziecka, więc jeśli publikują w sieci fotografie czy wideo z własnymi dziećmi, nie ma w tym nic złego – czytamy. Jedynie 25 proc. rodziców zapytało swoje dziecko o zgodę na publikację w sieci jego wizerunku. 35 proc. badanych uważa, że publikowanie takich materiałów to tworzenie wirtualnego pamiętnika swojego dziecka.
Jak zwracają uwagę autorki badania, rodzice nie stosują bardzo restrykcyjnych filtrów czy ograniczeń wyświetlania zdjęć swoich dzieci: 42 proc. udostępnia te materiały większym grupom znajomych (do 200 osób). 37 proc. z kolei pokazuje je tylko najbliższej rodzinie i znajomym – oznacza to grupę do 20 osób. Dalej czytamy też, że wielu rodziców nie ma obaw co do ewentualnego ryzyka związanego z udostępnianiem np. miejsca pobytu dziecka czy jego szkoły (materiały pokazujące, gdzie aktualnie przebywa dziecko, umieszcza w sieci 39 proc. respondentów). (mb)
O badaniu:
Badanie zrealizowano na zlecenie Clue PR na ogólnopolskiej próbie 1000 rodziców dzieci w wieku 0-18 lat, stale korzystających z internetu. Badanie jakościowe obejmowało indywidualne wywiady pogłębione z rodzicami.