sobota, 23 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościFacebook chce rozwijać kompetencje cyfrowe Polaków

Facebook chce rozwijać kompetencje cyfrowe Polaków

Pod koniec maja Facebook w Polsce ogłosił uruchomienie nowego programu szkoleniowego „Facebook Pomaga w Rozwoju”. Powstał on we współpracy z Pracuj.pl, Harvard Business Review oraz Mamopracuj.pl i obejmuje kursy z zakresu marketingu społecznościowego, bezpieczeństwa w sieci, analizy danych oraz porady na temat skutecznego planowania kariery.

Start programu ogłoszono 31 maja 2019 roku. W maju upłynął także rok od otwarcia Przestrzeni from Facebook, czyli centrum społeczności Facebooka w Warszawie, w którym odbywają się różnego rodzaju wydarzenia poświęcone debacie publicznej i rozwojowi kompetencji cyfrowych. W pierwszym roku działalności odbyło się tam ponad 350 wydarzeń, a miejsce odwiedziło przeszło 15 tysięcy osób.

Facebook Pomaga w Rozwoju to bezpłatny program szkoleniowy online, którego celem jest zwiększenie kompetencji cyfrowych społeczeństwa w Polsce. Okazuje się bowiem, że obecnie tylko 40 proc. Polaków posiada podstawowe kompetencje cyfrowe, a Polska w rankingu Państw członkowskich zajmuje 24 miejsce spośród 28 krajów (Dane Indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego Komisji Europejskiej DESI).

Kursy realizowane w ramach programu dostępne są na stronie rozwoj.fb.com. Dzięki partnerstwu z Pracuj.pl poza lekcjami na platformie użytkownicy będą mogli także sprawdzić pasujące oferty pracy. Partnerstwo z Harvard Business Review Polska oraz portalem Mamo Pracuj ma z kolei umożliwić odpowiedź na potrzeby konkretnych grup.

Jak podkreślał Jakub Turowski, dyrektor zespołu ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce i krajach bałtyckich, który podczas konferencji mówił o startującym projekcie, ze zrealizowanych przez Facebooka badań opinii wynika, że dla 72 proc. menedżerów kompetencje cyfrowe są ważne w procesie rekrutacji. Dlatego firma chce wspierać mieszkańców Polski w tym zakresie.

Ogłoszeniu programu towarzyszyła także debata, w której udział wzięli Agnieszka Czmyr-Kaczanowska, współzałożycielka portalu mamopracuj.pl i wiceprezes Fundacji Mamo Pracuj, Jakub Turowski z Facebooka, dr Witold Jankowski, prezes ICAN Institute, redaktor naczelny HBRP, oraz Łukasz Marciniak, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Pracuj.pl. Paneliści, którzy dyskutowali o kompetencjach przyszłości, zgodnie przyznali, że kompetencje cyfrowe są dziś niezbędne na rynku pracy. Zwrócili także uwagę, że kluczową umiejętnością jest i będzie zdolność uczenia się, zdobywania nowych kompetencji, otwartość na zmianę i umiejętność dostosowywania się. Jak podkreślił Łukasz Marciniak, dzisiejsze dzieci będą pracowały w zawodach, z których część jeszcze nie istnieje. Dlatego tak ważne jest zrozumienie, że żyjemy w czasach, w których nie można zdobyć zawodu, który będzie ponadczasowy – mówił. Stąd potrzeba ciągłego uczenia się, otwartości na zmiany, determinacji do rozwoju.

Dr Witold Jankowski zwrócił także uwagę na różnice w wyzwaniach, jakie nowe technologie stawiają przed różnymi pokoleniami: dla młodych osób korzystanie z nich jest czymś naturalnym, osoby 50+ muszą zrozumieć te narzędzia. Podkreślił jednak, że młodym ludziom (tzw. digital natives) nie wystarczy codzienne korzystanie z nowych technologii, muszą zrozumieć, po co się ich używa, nauczyć się myśleć o nich w kontekście korzyści biznesowych. Jak mówił, kluczem jest połączenie umiejętności cyfrowych z kompetencjami miękkimi, takimi jak umiejętność współpracy z różnymi ludźmi czy komunikacja.

Agnieszka Czmyr-Kaczanowska podkreślała, że umiejętności cyfrowe są szczególnie ważne dla osób dopiero wkraczających na rynek pracy lub powracających na niego po przerwie. Jak mówiła, przed kobietami wracającymi na rynek pracy po przewie stoi wyzwanie łączenia obowiązków zawodowych i domowych, a także sprostania wymaganiom pracodawcom i zmianom technologicznym.

Eksperci zauważyli także, że wciąż widoczne są duże różnice regionalne w dostępie do wiedzy o nowych technologiach, a rozwój kompetencji cyfrowych jest łatwiejszy w dużych ośrodkach. Podkreślili też, że częścią umiejętności cyfrowych jest zdolność do zachowania równowagi między światem online i offline. (mb)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj