13 stycznia 2020 roku wystartowała kampania społeczna „Mie(dź) rodzinę”, informująca o rodzinach zastępczych. Celem akcji jest wspieranie rodziny i systemu rodzicielstwa zastępczego w Zagłębiu Miedziowym m.in. przez zwiększenie świadomości mieszkańców tego regionu na temat celów, wyzwań i codzienności rodzin zastępczych w Polsce oraz lokalną poprawę ich wizerunku. Organizatorzy liczą także, że zwiększy się liczba kandydatów na rodziców zastępczych.
Pomysłodawcą i partnerem głównym, finansującym kampanię, jest Fundacja KGHM. Za merytoryczną opiekę nad projektem odpowiada Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce. Podmiotami wspierającymi są Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna, CCC i Piast Group. Działania wspierają także powiaty Zagłębia Miedziowego – głogowski, lubiński, polkowicki i legnicki.
Jak informują pomysłodawcy akcji, w Zagłębiu Miedziowym około 300 porzuconych i osieroconych dzieci przebywa w pieczy instytucjonalnej. „Prawie 40 z nich to maluchy poniżej siódmego roku życia i to właśnie im trzeba jak najszybciej znaleźć rodziców zastępczych” – zaznacza stowarzyszenie.
„Tylko dzięki stałej i bezpiecznej relacji dziecko zbuduje prawidłowe więzi, nabierze poczucia własnej wartości i rozwinie swój prawdziwy potencjał. Z tego powodu w życiu opuszczonych i osieroconych dzieci tak ważna jest rodzinna forma opieki zastępczej” – mówi Barbara Rajkowska, dyrektor krajowy Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce.
Organizatorzy informują również, że w Polsce nastąpił kryzys rodzicielstwa zastępczego. „Z naszych doświadczeń wynika, że barierą dla tych, którzy rozważają rodzicielstwo zastępcze jest nie tylko obawa przed tym czy sprostają obowiązkom, czy będą mieli niezbędne wsparcie, ale także niekorzystny wizerunek rodziców zastępczych kreowany przez media. O rodzicielstwie zastępczym najgłośniej mówi się w momencie kryzysowych sytuacji. Ten zawód nie ma tzw. dobrej prasy i nie cieszy się społecznym poważaniem. Dlatego potrzeba lokalnej kampanii na temat rodzicielstwa zastępczego jest tak ogromna” – tłumaczy Rajkowska.
W ramach akcji powstał spot wideo pod tytułem „Pierwsze (u)rodziny”. Głównymi bohaterami filmu są Państwo Stefańscy z powiatu lubińskiego, pod których opieką jest dziewięcioro dzieci. Opowiadają o najważniejszych „pierwszych razach” po objęciu pieczy nad dzieckiem, takich jak pierwszy uśmiech, pierwsze przytulenie czy pierwsze wspólne urodziny.
Stworzono także specjalną stronę internetową – miedzrodzine.pl – na której można znaleźć praktyczne informacje dotyczące pieczy zastępczej, historie rodzin oraz formularz zgłoszeniowy dla kandydatów do objęcia opieki nad dzieckiem.
Akcja ma być reklamowana w telewizji, prasie, internecie oraz na nośnikach przestrzeni miejskiej. Działania promocyjne będą prowadzone w styczniu i lutym 2020 roku.
Przygotowaniem koncepcji kreatywnej kampanii zajęła się agencja Keino, a za jej produkcję odpowiada dom produkcyjny Joho. Reżyserem spotu wideo jest Krzysztof Kujawski. Patronat nad akcją objęły TVP3 Wrocław oraz Gazeta Wrocławska. (ak)