16 stycznia 2020 roku Rada Warszawy przegłosowała przyjęcie uchwały krajobrazowej. Dzięki niej z miasta zniknie nadmiar reklam outdoorowych, takich jak billboardy i migające wyświetlacze.
„Ład przestrzenny jest ważny, by go osiągnąć musimy uporządkować świat reklamy, który nie może zawłaszczać przestrzeni publicznych, stanowiących nasze wspólne dobro. Jest miejsce na reklamę w mieście, ale nie może ona przesłaniać architektury, ograniczać światła w budynkach mieszkalnych, zasłaniać zabytków czy zagrażać bezpieczeństwu na drogach” – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Źródło: um.warszawa.pl
Czym właściwie jest uchwała krajobrazowa? Jest to dokument regulujący możliwość zamieszczania nie tylko reklam, ale również szyldów, oraz zagospodarowanie obiektów małej architektury i ogrodzeń. Przepisy dotyczące szyldów określają, jakiego rodzaju i jakiej wielkości nośniki mogą znajdować się na witrynach sklepowych oraz pomagają wkomponować je w architekturę budynków. Zapisy o obiektach małej architektury opisują standardy materiałowe dla ławek, koszy na śmieci i pozostałych elementów przestrzeni publicznej w mieście. W przypadku ogrodzeń również obowiązują osobne wytyczne materiałowe; pojawia się też wykaz osiedli mieszkaniowych z zakazem odgradzania się.
Celem uchwały jest poprawienie wyglądu przestrzeni publicznej, jej estetyki oraz spójności. „Budynki przestaną pełnić funkcję wieszaków na reklamy” – czytamy w komunikacie na oficjalnej stronie miasta.
Źródło: um.warszawa.pl
Nowe przepisy zaczną obowiązywać po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego i upływie 90 dni od jej ogłoszenia. Uwzględniony będzie również okres dostosowawczy – firmy posiadające istniejące obiekty reklamowe będą musiały spełnić wymogi w ciągu dwóch lat, szyldy trzeba będzie dostosować w trzy lata, a dla małej architektury okres ten będzie wynosił pięć lat. Nowo powstałe reklamy będą musiały od razu dostosować się do przepisów zawartych w uchwale.
Za niedostosowywanie się do prawa nakładane będą kary finansowe w trybie dziennym, zależne od wielkości reklamy – w 2020 roku za nielegalną reklamę o powierzchni jednego metra kwadratowego trzeba będzie zapłacić ponad 112 zł, a kara za siatkę 500-metrową wyniesie 4700 zł dziennie. (ak)