W kwietniu 2020 roku Muzeum Getta Warszawskiego zaprezentowało koncepcję identyfikacji wizualnej. Za stworzenie jej odpowiada litewskie studio DADADA, które w grudniu 2019 roku wygrało międzynarodowy konkurs muzeum. 23 kwietnia 2020 roku uruchomiono także nową stronę internetową instytucji.
Czytaj więcej: Muzeum Getta Warszawskiego wybrało wykonawcę identyfikacji wizualnej
Jak informuje muzeum, zwycięska koncepcja przekłada jego misję „z języka oficjalnego na język emocji, odwołujący się do indywidualnej pamięci”. Studio DADADA skupiło się na idei upamiętnienia konkretnych ludzi w haśle „No one can be forgotten” (z ang. tłumaczone przez muzeum jako „Musimy pamiętać o wszystkich”). Autorzy stworzyli również algorytm, dzięki któremu logotyp jednostki można modyfikować oraz tworzyć z niego logo z konkretnymi historycznymi imionami i nazwiskami.
W identyfikacji uwzględniono logo oraz kontekst i język form, kolorów i krojów pisma, które układają się w charakterystyczny key visual. Trzy wybrane kolory mają przypisane skojarzenia i znaczenia: czerwień odzwierciedla terror, kamienny brąz – historię, a jasnoniebieski – nadzieję. Krój pisma inspirowany jest liternictwem hebrajskim o nazwie „Memotype” – jego znaki są wykorzystywane wyłącznie w sygnecie logotypu.
Jak tłumaczy muzeum, sygnet logotypu zawsze składa się z inicjałów, w formie podstawowej (instytucjonalnej) – jest to skrót nazwy Muzeum Getta Warszawskiego (lub w wersji angielskiej Warsaw Getto Museum). W wersjach logo upamiętniających ofiary i ocalonych z getta są to ich inicjały. W logotypie pojawia się także pełna nazwa muzeum, a w wariantach upamiętniających osoby także ich pełne imiona i nazwiska. Key visual będzie uwzględniony we wszystkich materiałach graficznych – m.in. w wizytówkach, ulotkach, na papierze listowym i kopertach oraz ich wersjach elektronicznych.
„Warstwa intelektualna koncepcji wykracza poza ramy projektowania graficznego. Dizajnerzy ze Studia DADADA skoncentrowali się na funkcji pamięci w XXI wieku. Zmienili znaczenia pojęć, odnosząc je do pamięci (memory): memotyp – zamast logotyp, memografia – zamiast typografia, memoryment – zamiast monument. Forma wizualna kroju pisma odzwierciedla połączenie polskiego i żydowskiego dziedzictwa. Generatywnie kreowane logoty/memotypy w nieskończoność przywołują imiona i nazwiska osób doświadczonych przez getto lub ważnych dla pamięci getta – ofiar i ocalonych. W swojej propozycji projektanci zintegrowali przetworzony wizerunek historycznego budynku Szpitala Dziecięcego Bersohnów i Baumanów – siedziby Muzeum Getta Warszawskiego, które w przyszłości zostanie otwarte dla odwiedzających. Idea sprowadzona do jednego zdania: »Nikt nie zostanie zapomniany«, stanowi niewidzialną linię łączącą indywidualne wspomnienia z przeszłości i pamięć zbiorową teraźniejszości, jest osią elementów graficznych: kolorów, form i liter, wykorzystanych we wszystkich materiałach” – komentuje Simon Didvalyte, Client Service Director w Studiu DADADA.
Wiosną 2020 roku miała odbyć się pokonkursowa wystawa, prezentująca finalistów i wszystkie zgłoszone przez nich projekty. W związku z pandemią koronawirusa jej termin uległ zmianie. Muzeum będzie informować o nowej dacie w przyszłości. (ak)