Onet po raz kolejny jest na pierwszym miejscu w rankingu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” Instytutu Monitorowania Mediów z liczbą aż 5381 wzmianek w kwietniu. Za nim znajduje się stacja radiowa RMF FM, której wynik pozwolił na uplasowanie się o jedno miejsce wyżej niż w marcu. Pierwszą trójkę zamyka TVN24 z liczbą 4003 cytowań.
W głównym rankingu, ukazującym 15 najczęściej cytowanych mediów, znalazły się trzy portale internetowe, cztery stacje radiowe, trzy telewizyjne oraz pięć tytułów prasowych. W rankingu pojawiły się dwie nowe w stosunku do marca 2020 pozycje: PR1 oraz PR24 Polskiego Radia z kolejno 1170 oraz 1054 wzmiankami. W obu przypadkach wzrost jest skokowy, a spowodowany poruszanymi w ich serwisach tematami dotyczącymi sytuacją związana z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2.
„Internetowe serwisy informacyjne stale prowadzą w rankingu ogólnym głównie z racji łatwości dostępu do treści oraz ciągłego cyklu publikacji. Onet po raz kolejny na pierwszym miejscu, za nim radio, telewizja i poza podium prasa. Uwagę zwracają niskie pozycje mediów publicznych. Zastanawia także spadek Gazety Wyborczej w stosunku do marca br., cieszą zaś wzrosty prasy specjalistycznej (Rzeczpospolita i Dziennik Gazeta Prawna), które zyskują ze względu na trzymanie ręki na plusie m.in. w tematach związanych z pandemią koronawirusa i sytuacji gospodarczej kraju” – komentuje dr Łukasz Przybysz, medioznawca, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytety Warszawskiego.
Tytuły prasowe
Najbardziej opiniotwórczym tytułem prasowym w kwietniu 2020 okazała się Rzeczpospolita, która cytowana była w mediach łącznie 3426 razy. Za nią, z wynikiem 1671 cytowań znalazła się Gazeta Wyborcza, natomiast podium w tej kategorii zamyka Super Express z 1505 wzmiankami. Duży wzrost w stosunku do marca widoczny jest w tytułach „Gazeta Polska” oraz „Wprost”, na łamach których znalazło się wiele artykułów dotyczących wyborów prezydenckich 2020 w Polsce.
Tygodniki i dwutygodniki
Podium w tej kategorii w kwietniu otwiera „Do Rzeczy”, które cytowane było aż 542 razy. Na kolejnych miejscach w rankingu znalazły się „Wprost” (497 wzmianek) oraz „Gazeta Polska” (311 cytowań), której pozycja wzrosła o cztery miejsca względem marca 2020.
Miesięczniki i dwumiesięczniki
W tej kategorii widoczne są małe wzrosty cytowalności w ogóle, co wynikiem jest dużego zainteresowania bieżącymi informacjami na temat dynamicznej sytuacji związanej z pandemią w kraju i na świecie. Podium otwiera „Forbes” z łączną ilością 87 cytowań. Na miejscu drugim ze wzrostem w odniesieniu do marca 2020 roku znalazł się „Press”, a miejsce trzecie, podobnie jak miesiąc wcześniej, zajmuje „Twój Styl”.
Portale internetowe
W rankingu najczęściej cytowanych portali internetowych pierwsze miejsce zajął Onet.pl z liczbą 5381 wzmianek. Portal utrzymuje na pozycji lidera kategorii od ponad roku. Drugie miejsce na podium należy do portalu Wp.pl, cytowanego w mediach w kwietniu 2503 razy. Pozycja trzecia to Interia.pl z 1599 wzmiankami. Ułożenie na podium pozostaje spójne z wynikami z marca.
Stacje telewizyjne
Tytuł najbardziej opiniotwórczego medium w kategorii stacji telewizyjnych w kwietniu należy do TVN24, która z liczbą 4003 cytowań była wspominana o ponad 27 proc. więcej niż w marcu. Tuż za nią uplasował się Polsat News (2856 wzmianek), a następne jest TVP Info (1402 cytowania).
Stacje radiowe
W kategorii Stacje radiowe na pierwszym miejscu znalazło się RMF FM cytowane o 39 proc. częściej niż w marcu, z wynikiem aż 4318 cytowań. Na kolejnych miejscach są Radio Zet i PR1 Polskiego Radia cytowane kolejno 1452 i 1170 razy. O cztery miejsca w rankingu w stosunku do marca wzrósł wynik PR24 Polskiego Radia, a pierwszą dziesiątkę ze wzrostem o ponad 400 proc. zamyka Radio Wrocław.
Media biznesowe
W rankingu mediów o profilu biznesowym na pierwszym miejscu Rzeczpospolita. Drugie miejsce ze 1461 cytowaniami należy w kwietniu do Dziennika Gazety Prawnej, natomiast podium zamyka portal Money.pl z liczbą wzmianek w innych mediach wynoszącą 1029.
Media regionalne
W kategorii mediów regionalnych na pierwszym miejscu Radio Kraków z cytowalnością na poziomie 168 wzmianek. Tuż za nim ze 134 cytowaniami i wzrostem o 11 pozycji w kategorii Radio Wrocław. Pierwszą trójkę zamyka Dziennik Zachodni, który jeszcze w marcu 2020 roku zajmował piąte miejsce w zestawieniu.
CAŁY RAPORT DOSTĘPNY NA STRONIE
O badaniu:
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 35 876 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji, oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; portali internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-30 kwietnia 2020 roku.
Korzystanie z raportu, w tym wykorzystanie informacji wynikających z raportu, publikacja materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych dopuszczalne jest pod warunkiem następującego oznaczenia źródła: w przypadku mediów elektronicznych – poprzez umieszczenie w artykule aktywnego linku do źródła lub strony głównej (www.imm.com.pl) oraz umieszczenia pełnej nazwy autora tj. „Instytut Monitorowania Mediów”; w przypadku mediów tradycyjnych – poprzez umieszczenie informacji: „źródło: Instytut Monitorowania Mediów”.