Na podium majowego zestawienia najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce znalazły się kolejno: Onet, RMF FM i Rzeczpospolita. Na serwis Onet powoływano się w ubiegłym miesiącu aż 5523 razy. Za nim znalazła się stacja radiowa RMF FM z wynikiem 4716 cytowań, natomiast trzecie miejsce należy do dziennika Rzeczpospolita, cytowanego 3415 razy – podaje Instytut Monitorowania Mediów.
W głównym rankingu, ukazującym 15 najczęściej cytowanych mediów, znalazło się pięć portali internetowych, trzy stacje telewizyjne, dwie radiowe oraz pięć tytułów prasowych. Podium, z wynikiem 5523 cytowań otwiera Onet, za nim uplasowały się stacja RMF FM oraz dziennik Rzeczpospolita. O dwa miejsca w rankingu w stosunku do kwietnia 2020 wzrosła pozycja Gazety Wyborczej za sprawą publikacji o tzw. „aferze maseczkowej”. Temat ministra zdrowia Łukasza Szumowskiego w kontekście maseczek, jak również wątek koronawirusa i jego wpływu m.in. na bezrobocie, omawiano również w Radiu Zet, które dzięki temu zanotowało wzrost o trzy pozycje w rankingu. Na miejscu jedenastym pojawił się portal money.pl, w którym informowano m.in. o tarczy antykryzysowej oraz planowanym bonie turystycznym. Pierwszą piętnastkę zamyka gazeta.pl, w którym to portalu wielokrotnie odwoływano się do wypowiedzi ministra rolnictwa Jana Ardanowskiego kierowanej do nauczycieli.
Stacje telewizyjne
Tytuł najbardziej opiniotwórczego medium w kategorii stacji telewizyjnych w maju należy do TVN24, która cytowana była 3400 razy. Miejsce drugie z 2144 wzmiankami zajmuje Polsat News, natomiast podium zamyka TVP Info, o której wspominano 1185 razy.
Stacje radiowe
Najbardziej opiniotwórczą stacją radiową w maju było RMF FM wzmiankowane 4716 razy. Drugim w kolejności najchętniej cytowanym medium radiowym jest Radio Zet, natomiast miejsce trzecie należy do Programu Pierwszego Polskiego Radia. W pierwszej dziesiątce znalazły się też Radio Poznań, cytowane w wyniku informacji o wypadku w magazynach Amazona, jak również Radio Gdańsk, na które powoływano się w związku z wywiadem z liderem „Solidarności” Piotrem Dudą, doniesieniami dotyczącymi projektu Baltic Pipe czy pożarami w Biebrzańskim Parku Narodowym.
Portale internetowe
W zestawieniu najczęściej cytowanych portali internetowych pierwsze miejsce zajął Onet z liczbą 5523 wzmianek. Portal utrzymuje się na tej pozycji od ponad roku. Na miejscu drugim znalazło się wp.pl, a podium zamyka Interia.pl wzmiankowana 1454 razy. O jedno miejsce w rankingu z liczbą 960 wzmianek wzrosła pozycja portalu gazeta.pl, natomiast o sześć miejsc w górę przesunął się tytuł OKO.press, który chętnie cytowano w związku z materiałami dotyczącymi działań ministra Szumowskiego z maseczkami ochronnymi oraz sondażu poparcia Ipsos w wyborach prezydenckich.
Tytuły prasowe
Najbardziej opiniotwórczym tytułem prasowym w Polsce w maju 2020 roku była Rzeczpospolita z wynikiem 3415 wzmianek. Drugie miejsce zajęła Gazeta Wyborcza (2388 cytowań), natomiast podium zamyka Super Express. Na miejscu siódmym, ze wzrostem o trzy pozycje w rankingu, uplasowała się „Gazeta Polska”, na której łamach publikowany był m.in. wywiad z premierem Mateuszem Morawieckim. Redakcja przeprowadziła również wywiad z prezesem PiS Jarosławem Kaczyńskim, który także często cytowano w innych mediach.
Tygodniki i dwutygodniki
W kategorii najczęściej cytowanych tygodników i dwutygodników w maju 2020 roku pierwsze miejsce, ze wzrostem o dwie pozycje, zajmuje „Gazeta Polska”. Tuż za nią plasuje się „Do Rzeczy”, natomiast miejsce trzecie należy do tytułu „Sieci”, któremu wywiadu udzielili m.in. ministrowie Zbigniew Ziobro i Łukasz Szumowski, co przyczyniło się do wzrostu cytowań tytułu o trzy pozycje. W rankingu za maj na czwartym miejscu znalazł się również dwutygodnik „Gala”, a na piątym „Newsweek”.
Miesięczniki i dwumiesięczniki
W pierwszej trójce najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników w maju znalazły się kolejno: magazyn „Press”, który chętnie cytowano w związku z doniesieniami dotyczącymi sytuacji Programu Trzeciego Polskiego Radia, następnie „Forbes” oraz „Perspektywy”, na którego ranking najlepszych szkół i uczelni wyższych z początku roku powoływano się zdecydowanie częściej niż w poprzednich miesiącach.
Media ekonomiczne i biznesowe
W rankingu mediów o profilu biznesowym i ekonomicznym pierwsze miejsce w maju zajmuje Rzeczpospolita, cytowana 3415 razy. Na drugim miejscu ze wzrostem o jedną pozycję plasuje się portal money.pl, podium natomiast zamyka Dziennik Gazeta Prawna, wzmiankowany 1277 razy. W pierwszej piątce są także Puls Biznesu oraz bussinessinsider.pl.
Media regionalne
W kategorii mediów regionalnych zmiany na pozycji liderów. Pierwsze miejsce w maju należy do Dziennika Zachodniego, cytowanego 174 razy. Na drugiej pozycji znajduje się Radio Poznań, a tuż za nim Radio Gdańsk ze 113 cytowaniami. W pierwszej piątce są także Radio Kraków oraz Głos Wielkopolski.
O badaniu:
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 49 405 tys. przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji, oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; portali internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-31 maja 2020 roku.
Korzystanie z raportu, w tym wykorzystanie informacji wynikających z raportu, publikacja materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych dopuszczalne jest pod warunkiem następującego oznaczenia źródła: w przypadku mediów elektronicznych – poprzez umieszczenie w artykule aktywnego linku do źródła lub strony głównej (www.imm.com.pl) oraz umieszczenia pełnej nazwy autora tj. „Instytut Monitorowania Mediów”; w przypadku mediów tradycyjnych – poprzez umieszczenie informacji: „źródło: Instytut Monitorowania Mediów”.