15 lipca 2020 roku Nissan w Polsce poinformował o wprowadzeniu nowego logo. Marka opisuje je jako „fizyczny emblemat zaadaptowany do cyfrowego świata” i tłumaczy, że silne marki muszą skutecznie łączyć świat realny z internetem. Zmiana ma sygnalizować ewolucję Nissana, który jest producentem tradycyjnych pojazdów, ale także dostawcą mobilności i innych usług.
Dotychczasowe logo marka wykorzystywała przez ostatnie 20 lat. Zdaniem Nissana „służyło jako znak rozpoznawczy marki, wizytówka i pierwsze powitanie między klientami, kojarzące się z emocjami, jakich dostarczają samochody”.
Zdaniem marki nowe logo zachowuje jej esencję i jednocześnie odzwierciedla znaczące zmiany, jakie zaszły w społeczeństwie przez ostatnie 20 lat. Nissan zaznacza jednak, że firma nie zrywa ze swoim dziedzictwem i tradycją innowacyjności – nazwa pozostaje.
Stare logo. Źródło: poland.nissannews.com
Nowe logo. Źródło: poland.nissannews.com
Proces zmiany znaku rozpoczął się latem 2017 roku, kiedy Alfonso Albaisa, starszy wiceprezes i szef globalnego działu projektowania w Nissanie, zaczął analizować możliwości zmiany logo i identyfikacji marki. Abaisa stworzył wtedy zespół, na którego czele stanął Tsutomu Matsuo, zastępca dyrektora generalnego działu zaawansowanego projektowania. Zadaniem zespołu było zbadanie wszystkich opcji, „od subtelnej ewolucji po radykalne przeobrażenie”. Albaisa podał wtedy trzy kluczowe słowa, opisujące logo – miało być „smukłe, lekkie i elastyczne”.
„Inspirację czerpaliśmy z przełomów w nauce, technologii i opcjach łączności. Z fundamentalnych zmian, które te wydarzenia przynoszą naszym klientom” — mówi Albaisa. Czytamy, że przez dwa lata zespół naszkicował i wykonał kilka wersji znaku. Musiał jednak wziąć pod uwagę kilka elementów, takich jak to, jaka grubość konturu zapewni jego wyraźną widoczność oraz zgodność z przepisami regulującymi umieszczanie podświetlanych elementów na samochodzie – jeśli marka zdecyduje się na podświetlane logo w nowych modelach samochodów elektrycznych. Nissan zaznacza, że znak musiał być także wyraźny w druku czy w mediach elektronicznych.
„Nowe logo Nissana komunikuje nasze wiodące i zakorzenione w historii marki przesłanie: »Jeżeli mocno w coś wierzysz, możesz nawet porwać się na słońce«” – tłumaczy Tsutomu Matsuo. „W firmie Nissan to silne przekonanie o potędze osiągnięć nigdy nie zostało zachwiane. Można je dostrzec w naszych pionierskich projektach dotyczących elektryfikacji, systemów wspomagających kierowcę i cyfrowej łączności. Nasze logo musi się błyskawicznie z tym kojarzyć, informując klientów, pracowników i opinię publiczną o tym, co jest dla nas ważne” – dodaje Matsuo.
Nowe logo zaczyna być wykorzystywane od lipca 2020 roku. Na samochodach elektrycznych Nissana pojawi się znak iluminowany 20 diodami (symbolizującymi liczbę lat, które upłynęły od poprzedniej modyfikacji) – pierwszym autem jest Nissan Ariya. Emblemat będzie sukcesywnie wprowadzany na papierze firmowym, w oznakowaniu placówek dealerskich oraz w portalach społecznościowych i reklamie cyfrowej.
Cztery wersje nowego logo
W niektórych zastosowaniach cyfrowych i wideo nowe logo będzie zmieniać się i pulsować na różnych tłach. Czytamy, że jest to „nawiązanie do współczesnego, ciągle zmieniającego się otoczenia oraz potrzeby elastyczności pozwalającej utrzymać fascynującą, aktualną i intrygującą formę”. (ak)
Zdjęcie główne: poland.nissannews.com