21 lipca 2020 roku w siedzibie Pracodawców RP powołano Radę Przemysłu Spotkań i Wydarzeń. Składa się ona z przedstawicieli 18 organizacji reprezentujących ponad 500 polskich przedsiębiorców, realizujących zarówno mniejsze projekty, takie jak szkolenia i spotkanie firmowe, jak i większe przedsięwzięcia – m.in. Europejski Kongres Gospodarczy, IMPACT, targi MSPO czy festiwal Open’er.
„Pandemia zdrowotna i gospodarcza uderzyła w to, co jest podstawą działalności w branży MICE, czyli w bezpośrednie kontakty międzyludzkie. Nowoczesny i prężny sektor gospodarki został z dnia na dzień całkowicie zamrożony. To kataklizm, którego żadna inna branża nie doświadczyła” – mówi Andrzej Malinowski, prezydent Pracodawców RP. „Dlatego reakcja musi być tak samo szybka i zdecydowana. Powstanie Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń to pierwszy krok. Głos branży będzie głośniejszy i skuteczniejszy. Kolejne działania to dostosowanie pomocy publicznej do wyjątkowej sytuacji przemysłu spotkań. Musi on przetrwać kryzys, otrzymać czas na ponowne uruchomienie oraz przystosowanie do nowych warunków” – dodaje Malinowski.
Bartosz Bieszyński, koordynator sztabu kryzysowego branży MICE, zwraca uwagę, że przemysł spotkań i wydarzeń (hotele, rozrywka, transport autokarowy, targi, grupowa i indywidualna turystyka przyjazdowa i wyjazdowa oraz MICE) stanowi łącznie ok. 15 proc. polskiego PKB i zatrudnia w sumie ok. 1,5 mln osób. „Od połowy lutego br. nasze środowisko notuje średni spadek sprzedaży w granicach 80–95 proc., w zależności od sektora. Brak długoterminowych i strategicznych rozwiązań oznacza nie tylko bankructwa i zwolnienia, to przede wszystkim zagrożenie dla nowoczesnej i zrównoważonej gospodarki naszego kraju” – wyjaśnia Bieszyński.
Wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel, Łukasz Adamowicz, dopowiada, że w rada chce komunikować się między sektorami branży MICE i z zarządem, a także dbać o przetrwanie i przyszłość.
Według reprezentantów Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń jej celem będzie obrona i odrodzenie branży przez „mocny głos w dyskursie na szczeblu rządowym”. Rada będzie dążyć m.in. do stworzenia platformy współpracy i wymiany informacji pomiędzy organizacjami tworzącymi przemysł spotkań i wydarzeń, stałego monitoringu kondycji branży, stworzenia ciała reprezentującego interesy branży wobec administracji państwowej, budowania świadomości znaczenia sektora wśród państwowych decydentów i opinii publicznej, tworzenia i przedstawiania propozycji w ramach wykorzystania europejskiego funduszu EU Recovery Fund oraz współpracy z najważniejszymi instytucjami społecznymi.
„Współpraca branży MICE daje nam widoczność w mediach i możliwości dotarcia do rządu, których nie mielibyśmy, działając w pojedynkę, tym bardziej, że nasz sektor to system naczyń połączonych” – ocenia Grażyna Grabowska, prezes Targów w Krakowie i wiceprezes Polskiej Izby Przemysłu Targowego. Mikołaj Ziółkowski, prezes Stowarzyszenia Organizatorów Imprez Artystycznych i Rozrywkowych, dodaje: „Pandemia koronawirusa pokazała, jak mocno powiązane są różne sektory branży MICE. Siłą polskiej gospodarki jest jej zrównoważony charakter – powinniśmy podkreślać nasz wkład w tworzenie PKB. Bez spotkań i wydarzeń wiele polskich miast – choćby Warszawa, Kraków, Poznań, czy Trójmiasto – wygląda zupełnie inaczej, a to przekłada się też na sytuację gospodarczą”
Postulaty rady związane są z utrzymaniem i rozwinięciem dodatkowych form wsparcia dla przemysłu spotkań, wydarzeń i rozrywki, który jako pierwszy ucierpiał przez obostrzenia wywołane koronawirusem. Jak czytamy w informacji prasowej, brak popytu na usługi i produkty z tego sektora oraz brak perspektyw na szybkie przywrócenie do działalności sprzed pandemii skutkuje bardzo ograniczonymi możliwościami planowania działalności gospodarczej: 77 proc. hoteli miejskich i 45 proc. położonych poza miastami deklaruje na lipiec i sierpień 2020 roku stan rezerwacji nieprzekraczający 20 proc. posiadanych pokoi; jedna trzecia hoteli dokonała redukcji pracowników zatrudnionych na umowach o pracę. Przez taką sytuację 87 proc. obiektów ma bardzo poważne kłopoty z płynnością finansową, a 84 proc. hoteli nie przewiduje osiągnięcia zysku z działalności w 2020 roku – czytamy. Podobnie jest w przypadku sektora transportu autokarowego – pierwsze zlecenia przewidywane są dopiero na kwiecień i maj 2021 roku.
Czytamy również, że w okresie od lutego do sierpnia 2020 roku nie odbyło się lub nie odbędzie 95–100 proc. planowanych spotkań biznesowych. W związku z obawami klientów przed drugą falą zachorowań większość planowanych projektów przenoszona jest na 2021 rok. W rezultacie podmioty, takie jak agencje eventowe, przewidują spadek swoich przychodów średnio o 65–80 proc. w 2020 roku, ok. 50 proc. z nich podjęło decyzję o zwolnieniach pracowników, a 80 proc. o obniżeniu wynagrodzeń swojemu personelowi. Rada zwraca uwagę, że podobne problemy dotykają sektorów takich jak podróże służbowe, turystyka motywacyjna, targi, wydarzenia biznesowe i artystyczno-rozrywkowe oraz powiązane z nimi kultura i rozrywka.
Czytaj także: Jak branża eventowa radzi sobie z koronakryzysem
Rada zaznacza także, że wszystkie formy wsparcia ze strony państwa ustały z końcem czerwca, a sytuacja finansowa w branży pozostaje bez zmian i „dalej jest po prostu fatalna bez perspektyw na szybką zmianę”. Czytamy, że w najbliższych miesiącach wyczerpaniu ulegną również środki otrzymane z Tarczy Finansowej PFR. Dlatego też kluczowe postulaty rady dotyczą pobudzenia popytu, dodatkowego bezpośredniego wsparcia finansowego, dotyczącego kosztów pracy i promocji Polski jako destynacji indywidualnej, grupowej i biznesowej oraz uelastycznienia zaleceń i wytycznych dotyczących organizacji wydarzeń i spotkań.
W skład rady wchodzą: Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel SOIT, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, Klub Agencji Eventowych SAR, Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce (SKKP), Stowarzyszenie Organizatorów Imprez Artystycznych i Rozrywkowych SOIAR, Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego IGHP, Polska Izba Techniki Estradowej PITE, Polskie Stowarzyszenie Rozwoju Infrastruktury Sportu i Rekreacji IAKS Polska, Zrzeszenie Agentów IATA w Polsce, SITE Poland – Society for Incentive Travel Excellence – Chapter Poland, Stowarzyszenie Branży Eventowej SBE, Polska Izba Przemysłu Targowego PIPT, Harmony Polish Hotels, Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych PSPA, Izba Gospodarcza Menedżerów Artystów Polskich IGMAP, Fundacja FOH, Future for MICE oraz Meeting Professional International Poland Chapter MPI. (ak)