6 sierpnia 2020 roku Zalando – platforma modowa i lifestyle’owa – rozpoczęła nową kampanię, w której ukazuje problemy społeczności LGBTQIA+ wywołane homofobią w Polsce. Akcja „Historie ukryte w ubraniach” powstała we współpracy z polską marką modową MISBHV, organizacją pozarządową Kampania Przeciw Homofobii (KPH) i agencją 180heartbeats + JUNG v. MATT. Celem projektu jest pokazanie prawdziwych historii osób LGBTQIA+, które stały się ofiarami przemocy ze uwagi na swoją orientację seksualną.
Jak czytamy w informacji prasowej, w ostatnich latach sytuacja polskiej społeczności LGBTQIA+ ulega pogorszeniu. Dzieje się tak z powodu rosnącej liczby przypadków agresji i natężenia mowy nienawiści w debacie publicznej. Z ostatniego raportu KPH „Sytuacja społeczna osób LGBTA w Polsce” wynika, że 70 proc. osób LGBTA doświadczyło homo-, bi- lub transfobicznej przemocy, a jedynie 4 proc. z nich zgłosiło tę napaść organom ścigania.
Zalando i MISBHV stworzyły wspólnie pięć projektów powstałych z ubrań, które zostały uszkodzone w wyniku ataków przemocy dokonanych na osobach LGBTQIA+. Nowe części garderoby mają podkreślać zmianę – pozostałości po traumatycznych przeżyciach zmieniają się w symbole walki o tolerancję i protestu przeciw homofobii. Każde zniszczenie ubioru reprezentuje osobiste doświadczenie bohatera kampanii. Wspólnym mianownikiem przedstawianych historii jest jednak chęć dążenia do zmiany i promowania tolerancji. Czytamy, że odzież ma stać się symbolem odwagi i niezłomności społeczności LGBTQIA+, która wciąż walczy w Polsce o równość i szacunek.
„Równość i różnorodność ludzi, ich stylów życia i postaw jest kluczową wartością Zalando. Wierzymy, że moda może być nie tylko sposobem na wyrażenie siebie, ale również narzędziem uświadamiającym istnienie problemów społecznych. W tym wypadku jest to brak równości oraz przemoc wobec konkretnej grupy ludzi” – mówi Dawid Pożoga, Regional Lead na Polskę w Zalando. „Razem z naszymi partnerami chcemy wesprzeć polską społeczność LGBTQIA+, pomagając jej członkom w dotarciu ze swoimi historiami do szerszego grona odbiorców. A są to historie, obok których nie sposób przejść obojętnie. Nikt nigdy nie powinien reagować przemocą na czyjś wygląd, płeć czy orientację seksualną. Dodatkowo liczymy też, że uda nam się zachęcić osoby, które doświadczyły przemocy, do sięgnięcia po wsparcie, zarówno prawne jak i psychologiczne” – dodaje Pożoga.
Jakub Lendzion z KPH zwraca uwagę, że ważne jest, aby rozpoznawalne marki angażowały się w kampanie społeczne i mówiły głośno o problemach, jakie dotykają społeczeństwo. „W ten sposób marki mogą dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i zmotywować ich do wsparcia przeróżnych celów, takich jak dążenie do równości, a do osiągnięcia tego celu niezbędna jest profesjonalna pomoc prawna. Tylko przez zgłoszenie sprawy na policję jesteśmy w stanie dotrzeć do sprawcy przestępstwa i uruchomić aparat sprawiedliwości. Dzięki zgłoszonym i udokumentowanym przestępstwom będziemy w stanie przeprowadzić efektywne działania prawne na szczeblu lokalnym i międzynarodowym” – tłumaczy Lendzion.
„Nasze wartości, takie jak wolność, równość i otwartość, które jeszcze niedawno braliśmy za pewnik, są ostatnimi czasy coraz bardziej atakowane” – stwierdza Tomasz Wirski, dyrektor kreatywny marki MISBHV. „Samo zauważenie problemu dyskryminacji to za mało. Każdy akt przemocy zostawia po sobie blizny nie tylko na ciele, ale też na psychice – często są one niewidoczne dla osób z zewnątrz. Wierzymy, że ubrania mogą być narzędziem do pokazania prawdy o przemocy fizycznej i psychicznej” – dodaje Wirski.
Kluczowym elementem akcji jest film przedstawiający historie bohaterów kampanii oraz proces projektowania na nowo uszkodzonych ubrań. Za reżyserię spotu odpowiada Mikołaj Sadowski, operatorem filmowym był Igor Połaniewicz.
Kampania publikowana będzie w mediach społecznościowych Zalando, MISBHV i KPH. Prowadzone będą również działania PR – m.in. dystrybucja infomacji prasowej, współpraca partnerska z „Wysokimi Obcasami”. Zdjęcia kampanii zostały wykonane przez fotografkę Zuzę Krajewską, która w przeszłości angażowała się w inicjatywy społeczne takie jak Vote Together, #sexedPL czy Surplus. Agencja 180heartbeats + JUNG v. MATT odpowiada za koncept kreatywny kampanii i materiały wideo wykorzystywane w ramach akcji.
Dodatkowo Zalando przekazuje, że będzie sponsorować wybrane programy prowadzone przez KPH, dotyczące osób, które doświadczyły przemocy oraz szukają pomocy prawnej i psychologicznej. (ak)
Zdjęcie główne: fot. Zuza Krajewska