Choć organizacji pacjenckich w naszym kraju jest ponad sześć tysięcy, to Polacy mają niewielką świadomość na ich temat – wynika z badania Instytutu LB Medical „Organizacje pacjenckie w Polsce” poświęconego organizacjom pozarządowym zajmującym się tematem ochrony zdrowia.
Czytaj także: LoveBrands Relations tworzy markę specjalizującą się w komunikacji w ochronie zdrowia
Z badania wynika, że 75 proc. respondentów uważa, że organizacje działające na rzecz chorych w Polsce są potrzebne – przeciwnego zdania było 7 proc. ankietowanych, a 18 proc. nie potrafiło udzielić odpowiedzi na to pytanie. Okazuje się jednak, że zaledwie 13 proc. pytanych osób jest w stanie wymienić przynajmniej jeden tego typu podmiot – 10 proc. z nich wskazywało WOŚP, a 3 proc. fundację Ewy Błaszczyk Akogo.
Ankietowani w większości nie korzystali także z usług tego typu organizacji (89 proc.) – jedynie 9 proc. deklarowało, że szukało w nich pomocy dla najbliższych, a 5 proc. poszukiwało wsparcia dla siebie. Jak tłumaczy Marta Domańska, Head of LoveBrands Medical, Polacy nie zwracają się o pomoc do NGO’sów ze względu na brak świadomości oraz wiedzy na temat tego, jakiego wsparcia mogą oczekiwać.
Gdzie respondenci szukają informacji o organizacjach pacjenckich? Najczęściej badani wskazywali na internet (52,2 proc.), a następnie na media społecznościowe (29,8 proc.). 29,2 proc. ankietowanych zdobywa wiedzę na ten temat także od lekarza.
Czytaj także: Dlaczego w mediach jest mało tematów społecznych?
Respondentów spytano także o obszary działalności, jakimi ich zdaniem najczęściej zajmują się organizacje pacjenckie w Polsce (w tym przypadku pojawiła się możliwość wielokrotnego wyboru). Najczęściej wskazywanymi odpowiedziami były: organizacja zbiórek (52,5 proc.), organizacja wsparcia dla osób chorych i ich bliskich (51,8 proc.) i kupno sprzętu dla placówek medycznych (43,4 proc.). 42,1 proc. ankietowanych uważa także, że podmioty te zajmują się zrzeszaniem chorych z tymi samymi schorzeniami, a 36,2 proc. – zabieganiem o całościową opiekę medyczną dla pacjentów.
„Badanie, które przeprowadziliśmy pokazuje, że liderzy tych organizacji powinni przywiązać większą wagę do budowania marki. Prowadzenie skutecznych działań self PR pozwala rozwijać się organizacji. Łatwiej można pozyskiwać środki na działanie, angażować nowych członków. Działać na większą skalę, docierając do szerszego społeczeństwa oraz mieć realny wpływ na politykę zdrowotną w naszym kraju” – komentuje Marta Domańska.
Czytaj także: Hanna Waśko: „Zaangażowanie społeczne to nigdy nie jest strata. To zawsze zysk”
Autorzy badania wskazują także, że ważne jest dopasowanie kanałów komunikacji do grupy odbiorców – możliwości informacyjne dają np. nowe media. Kluczem do sukcesu mają być także odpowiednio dopasowana strategia i zrozumiały język; warto także budować relacje z dziennikarzami i organizować szkolenia dotyczące komunikacji dla liderów. „Widzimy coraz więcej efektywnych kampanii, które prowokują do dyskusji i zmian. To dobry trend, bo dzięki niemu organizacje mogą wpływać na pozytywne zmiany, chociażby w zakresie dostępu do nowoczesnych metod leczenia. Mogą też docierać do świadomości Polaków z przesłaniem, jak ważna jest profilaktyka zdrowotna. Aby działania komunikacyjne organizacji były skuteczne, warto je oprzeć na modelu inbound marketingu, gdzie człowiek i jego emocje są w centrum zainteresowania. Elementami skutecznej komunikacji mogą być prowadzenie kanałów social media, bloga organizacji, a także optymalizacja treści tak, by znalazły one wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania” – przekazuje Dorota Bieniek-Kaska, pomysłodawczyni i założycielka Instytutu LB Medical oraz prezeska LoveBrands Relations.
(ak)
O badaniu:
Badanie „Organizacje pacjenckie w Polsce” przeprowadzono we wrześniu 2020 roku metodą CAWI. Wzięło w nim udział 1014 osób powyżej 16 roku życia.