6 września 2021 roku rozpoczęła się ogólnopolska kampania społeczna prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsmentów, prowadzona pod hasłem „Policz i nie przelicz się!”. Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, apeluje w akcji o rozważne podejmowanie decyzji inwestycyjnych i finansowych, a także ostrzega przed ryzykiem utraty oszczędności.
„Ryzyko wiąże się z każdą inwestycją. Jest tym większe, im wyższego oczekujesz zysku oraz im mniej przemyślane podejmujesz decyzje” – podkreśla prezes UOKiK, który przez kampanię chce zwrócić uwagę społeczeństwa i zwiększyć świadomość na ten temat.
Jak wyjaśnia Tomasz Chróstny, aktualna sytuacja społeczno-gospodarcza skłania konsumentów do zwiększonej aktywności inwestycyjnej. „Niskie stopy procentowe zachęcają do zakupu nieruchomości na kredyt, a także do lokowania środków w akcje, obligacje korporacyjne, fundusze inwestycyjne czy inwestycje wysokiego ryzyka, np. kryptoaktywa. Tego typu decyzjom finansowym i inwestycyjnym towarzyszą bardzo realne ryzyka, o których jako konsumenci potrafimy zapominać, w szczególności gdy jesteśmy kuszeni rzekomo atrakcyjnymi ofertami” – komentuje prezes UOKiK. Jak mówi, kampania na skłonić ludzi do wnikliwego przeanalizowania swojej sytuacji i oferowanych warunków przed podjęciem decyzji o zainwestowaniu w coś oszczędności czy zaciągnięciu zobowiązania finansowego.
W ramach kampanii przygotowano dwa 30-sekundowe spoty, które emitowane będą w telewizji, radiu i internecie.
Spoty ostrzegają przed realną stratą zainwestowanych środków oraz zwracają uwagę na ryzyko braku możliwości spłaty kredytu w przypadku wzrostu stóp procentowych, a także spadku wartości nieruchomości jako przedmiotu zabezpieczenia kredytu.
Od 6 września wideo są prezentowane nieodpłatnie w mediach publicznych, a także u nadawców komercyjnych, którzy zgodzili się na wsparcie kampanii bez pobierania wynagrodzenia. (mb)