niedziela, 24 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościAu(teen)tyzm. Nastolatki z Wielkopolski tworzą projekt edukacyjny na temat autyzmu

Au(teen)tyzm. Nastolatki z Wielkopolski tworzą projekt edukacyjny na temat autyzmu

W ramach ogólnopolskiej olimpiady „Zwolnieni z Teorii” cztery nastolatki z Wielkopolski – Zosia, Daria, Nicoletta i Natasza – realizują projekt Au(teen)tyzm. Jest on skierowany do młodych osób, u których zdiagnozowano spektrum autyzmu lub które są w trakcie diagnozy. Głównym celem akcji jest przekazywanie merytorycznych, uporządkowanych i rzetelnych informacji na temat spektrum oraz obalanie funkcjonujących w społeczeństwie stereotypów na temat zaburzenia.

„Brakuje reprezentacji autystycznej w debacie o autyzmie. Bardzo często to osoby nieautystyczne przygotowują projekty o autyzmie. Również seriale o ludziach autystycznych robią osoby neurotypowe. Nasz projekt wyróżnia to, że tworzą go osoby autystyczne” – tłumaczy Zosia Bogacz, jedna z pomysłodawczyń projektu.

Zosia opowiada także o swoim doświadczeniu: „kiedy zdiagnozowano mnie jako osobę autystyczną, zderzyłam się z murem, długo poszukując rzetelnych i zrozumiałych informacji o spektrum autyzmu”. Mówi, że większość z nich była napisana „trudnym, nieprzystępnym, często naukowym językiem”. Zwraca uwagę także na to, że do części danych miała ograniczony dostęp ze względu na to, że jest osobą niepełnoletnią, a informacje m.in. o procedurze diagnostycznej mogła przekazywać jej tylko mama. Dodaje, że motywacją do rozpoczęcia projektu była chęć pomocy koleżankom i kolegom w odnajdywaniu rzetelnych i zrozumiałych informacji – „chciałyśmy, aby znaleźli je w jednym miejscu i nie musieli już czytać artykułów, w których nazywa się spektrum autyzmu chorobą”.

W ramach projektu stworzono stronę internetową, na której umieszczono informacje na temat procesu diagnostycznego, bazę wiedzy o spektrum autyzmu, listę poradni psychologiczno-pedagogicznych z zespołami orzekającymi, komunikaty dotyczące egzaminów ósmoklasisty i maturalnych oraz arkusze próbne, a także wywiady z cyklu „Autyzm w życiu innych”. Działaniom edukacyjnym służy również konto na Instagramie.

Czytaj też: Zdejmij bombkę z choinki – zachęca kampania społeczna „Jak przetrwać święta”

(as)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj