Polscy marketingowcy przygotowali kampanię społeczną „MySanctions” dla wszystkich krajów Unii Europejskiej. To oddolna inicjatywa pro bono osób zajmujących się zielonymi transformacjami, ekspertów energetycznych, strategów oraz ludzi mediów i reklamy.
Autorzy akcji zachęcają do złożenia deklaracji niewielkiej zmiany zachowania, która może wpłynąć na przebieg wojny w Ukrainie oraz na walkę z globalnym ociepleniem. Każdy mieszkaniec Europy może nałożyć „osobiste sankcje” na reżim Putina – czytamy w komunikacie prasowym.
Elementem kampanii jest strona internetowa www.mysanctions.com, na której znajduje się licznik pokazujący w czasie rzeczywistym, ile kraje UE wydają na rosyjską ropę, gaz i węgiel.
Jak przekazują pomysłodawcy akcji, w ciągu pierwszych sześciu tygodni wojny w Ukrainie kraje UE kupiły rosyjskie paliwa kopalne warte ponad 18 mld euro. „Za tę kwotę reżim Putina mógłby kupić ponad 5000 czołgów T-14 Armata (cena 3,4 mln euro za czołg)” – czytamy. Na stronie kampanii obywatele UE będą mogli „nałożyć” własne sankcje, deklarując działania na rzecz klimatu, np. obniżenie temperatury ogrzewania, wyłączenie niepotrzebnych urządzeń elektrycznych lub rezygnację z samochodu na jeden dzień w tygodniu. W efekcie zmniejszy się zapotrzebowanie na paliwa kopalne importowane z Rosji oraz emisja CO2, a ludzie będą zdrowsi i zaoszczędzą pieniądze.
„Kampania MySanctions została przygotowana pro bono przez grupę ekspertów i organizacji, które postanowiły nie pozostawać biernymi i wykorzystać swoje kompetencje – strategiczne, analityczne, komunikacyjne, reklamowe – do stworzenia systemu uruchamiania indywidualnych sankcji. Proces zmian może się rozpocząć także poprzez zmianę codziennych zachowań” – mówi Igor Kaleński, członek zarządu IAA Polska, koordynujący zaangażowanie stowarzyszenia w projekt.
Dowiadujemy się, że lista osobistych sankcji została stworzona na bazie analiz Eurostatu, Międzynarodowej Agencji Energii oraz czołowych polskich ekspertów w dziedzinie polityki energetycznej i klimatycznej.
W ramach kampanii powstały także spoty wideo:
Wśród organizacji zaangażowanych w przygotowanie i realizację kampanii są: BBDO Warszawa (kreacja kampanii), Papaya Films (produkcja spotów telewizyjnych), Dotnpixel (opracowanie strony internetowej), Kyiv Type Foundry (dostawca czcionek), Instytut Zielonej Gospodarki, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych, Instytut na rzecz Ekorozwoju, Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii (dane i analiza wpływu zużycia energii na wielkość importu paliw kopalnych z Rosji), Lata Dwudzieste (strategia i koordynacja analiz oraz think tanku ekspertów energetycznych i klimatycznych), Grupa TV3, Setanta Sports (pierwsi nadawcy, którzy wyemitują filmy kampanii). Partnerem kampanii jest IAA.
Wszyscy nadawcy telewizyjni w Unii Europejskiej mogą nieodpłatnie korzystać z filmów. (mb)