Listę najbardziej poważanych zawodów według Polaków otwierają te związane z ochroną życia i zdrowia: strażak, lekarz i pielęgniarka. Najgorzej postrzegani są influencerzy i politycy – wynika z badania SW Research.
Druga edycja badania poświęconego tematyce prestiżu zawodów z perspektywy Polaków, przeprowadzonego przez SW Research, nie przyniosła dużych zmian w czołówce w porównaniu z zeszłorocznym rankingiem. Liderem zestawienia jest strażak – 81 proc. respondentów uznało, że darzy ten zawód dużym lub bardzo dużym poważaniem. Drugą pozycję zajął ratownik medyczny (80 proc.), a kolejne lekarz (72 proc.) i pielęgniarka (70 proc.). W przypadku dwóch ostatnich zawodów nastąpiła zmiana: zawód pielęgniarki stracił 4 pkt proc. w porównaniu z 2021 rokiem, a zawód lekarza zyskał 2 pkt. względem poprzedniego badania.
Znacznie lepsze pozycje zajęli w rankingu informatycy (59 proc., awans o 5 miejsc) oraz nauczyciele (57 proc., awans o 4 miejsca). 2 miejsca wyżej znalazł się z kolei zawód górnika (62 proc.). „Wyniki pokazują, jak ważny jest kontekst i czas realizacji badania. Widać to wyraźnie na przykładzie zawodu górnika, który jest obecny w mediach w ostatnim czasie ze względu na tragiczne informacje z kopalni Pniówek i Zofiówka. Wzrost poważania może być efektem silnych emocji, współczucia i solidarności z ofiarami” – komentują autorzy raportu.
Na dole rankingu poważanych zawodów znaleźli się internetowi twórcy i politycy. Ostatnie miejsce należy do influencera – zawód ten darzy szacunkiem 16 proc. badanych. Influencerzy odnotowali największą stratę – spadek o 4 miejsca.
Nieco wyżej uplasował się działacz partii politycznej (17 proc.), youtuber (18 proc.) oraz poseł na Sejm (19 proc.). Grupę o relatywnie niskim uznaniu społecznym tworzą zawody administracyjne: radny gminny (22 proc.) oraz minister (26 proc.). Zncznie niżej niż rok temu ocenieni zostali robotnicy – zarówno wykwalifikowani (55 proc., spadek o 3 miejsca), jak i niewykwalifikowani, budowlani (36 proc, spadek o 2 miejsca).
„Influencer to jedna z najmłodszych kategorii zawodowych i od momentu powstania tego terminu eksperci spierają się, czy jest to profesja sensu stricto. Niezależnie od tego, znów należy brać pod uwagę kontekst ostatnich miesięcy, kiedy niektórych twórców internetowych dotykały kryzysy w social mediach (np. Ekipa Friza czy Team X). Również kontekst trwającej wojny mógł ujawnić niektóre słabości tego rodzaju działalności i podatności na czynniki zewnętrzne (np. blokada popularnych serwisów społecznościowych, nagła utrata followersów) czy występujące w dużym natężeniu tzw. fake-newsy” – komentuje wiceprezes agencji SW Research, Piotr Zimolzak. (mb)
O badaniu:
Badanie zostało zrealizowane w dniach 27-28.04.2022 r. przez agencję badawczą SW Research na reprezentatywnej próbie n=1014 dorosłych Polaków w ramach badania omnibusowego OmniWatch48. Metoda: wywiady online, CAWI. Źródło próby: panel badawczy SW PANEL.