W 2022 roku polskie media najczęściej powoływały się na informacje podawane przez RMF FM. Stację w ubiegłym roku zacytowano łącznie 23,1 tys. razy – podaje Instytut Monitorowania Mediów (IMM), autor cyklicznego raportu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”. Wirtualna Polska z wynikiem 22,6 tys. odniesień w innych tytułach zajęła drugie miejsce w rankingu. Podium natomiast zamyka „Rzeczpospolita”, której treści polskie redakcje podały dalej 22,4 tys. razy.
Dziennikarze najczęściej cytują tytuły prasowe
Zestawienie ogólne tworzy piętnaście najczęściej cytowanych tytułów mediowych 2022 roku. Wśród nich największy udział ma prasa – 33 proc., którą w rankingu ogólnym reprezentują „Rzeczpospolita”, „Super Express”, „Gazeta Wyborcza”, „Fakt” i „Dziennik Gazeta Prawna”. Jak podaje IMM, wszystkie tytuły z TOP 10 mediów prasowych łącznie uzyskały prawie 99 tys. cytowań — najwięcej na tle pozostałych zestawień. 27 proc. udziału w TOP 15 stanowią natomiast stacje telewizyjne i są to kolejno TVN24, Polsat News, TVPInfo i TVN. Po 20 proc. przypada zarówno portalom internetowym w kolejności Wirtualna Polska, Onet, Interia, jak i stacjom radiowym reprezentowanym przez RMF FM, Radio ZET i Polskie Radio 24.
RMF FM numerem jeden najbardziej opiniotwórczych mediów w kraju
Pozycję najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce zdobywa stacja RMF FM, na którą dziennikarze innych tytułów powoływali się w ubiegłym roku ponad 23 tys. razy. Wysoki wynik stacja zawdzięcza m.in. przeprowadzonym sondażom na temat bieżących wydarzeń w kraju, jak ten opublikowany w listopadzie na temat obaw Polaków związanych z rosnącą inflacją. Inne redakcje często odnosiły się także do audycji z udziałem najważniejszych polityków, m.in. z ministrem Adamem Niedzielskim, który we wrześniu zapowiedział możliwość noszenia maseczek zimą, nie z powodu wzrostu zakażeń na koronawirusa SARS-CoV-2, ale z uwagi na zanieczyszczone powietrze. Drugim najczęściej cytowanym medium w kraju jest Wirtualna Polska, której informacje w 2022 roku publikowano w innych mediach 22,6 tys. razy – portal awansował tym samym o jedno oczko względem roku poprzedniego. Podium zamyka dziennik „Rzeczpospolita” ze wzrostem o dwa miejsca w stosunku do roku 2021 i wynikiem 22,4 tys. powołań.
Niedościgniona „Rzeczpospolita” liderem cytowalności prasy
„Rzeczpospolita” z liczbą 22,4 tys. wzmianek utrzymuje tytuł najbardziej opiniotwórczego medium prasowego 2022 roku. Najwyższy skok cytowań dziennika nastąpił już w styczniu 2022, kiedy zainteresowanie mediów wzbudził sondaż przeprowadzony na zlecenie redakcji na temat powołania komisji śledczej, która miała zbadać doniesienia o wykorzystywaniu systemu Pegasus do inwigilacji polityków opozycji. Miejsce drugie z awansem o dwie pozycje w stosunku do 2021 roku i liczbą 15,7 tys. powołań zajmuje „Super Express”. Trzecią pozycję ma „Gazeta Wyborcza”, do informacji której w ubiegłym roku inne media odnosiły się ponad 14 tys. razy. Największe wzrosty odnotowały tygodniki „Sieci” (5,6 tys.), „Gazeta Polska” (3,3 tys.) oraz „Newsweek” (3 tys.) – tytuły uplasowały się w rankingu kolejno na miejscach szóstym, ósmym oraz dziesiątym.
Na podium zestawienia stacji telewizyjnych: TVN24, Polsat News i TVP Info
Podium najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych otwiera TVN24, cytowany w 2022 roku prawie 16,3 tys. razy. Na nadawcę najczęściej powoływano się w sierpniu – wówczas stacja relacjonowała wydarzenia w związku z tragicznym wypadkiem polskiego autokaru w Chorwacji oraz katastrofą ekologiczną na Odrze. Na drugim miejscu zestawienia znalazł się Polsat News z wynikiem ponad 12,3 tys. wzmianek, a podium zamyka TVP Info, które uzyskało wynik prawie 11,4 tys. powołań w innych mediach. O trzy pozycje wyżej w porównaniu do roku 2021 znalazła się telewizja Canal+ z liczbą 2,3 tys. odwołań.
RMF FM liderem, awanse Trójki oraz Radia Poznań
Najbardziej opiniotwórczą stacją radiową w kraju jest RMF FM, na którą w 2022 roku dziennikarze innych redakcji powoływali się ponad 23 tys. razy. Na drugim miejscu Radio ZET z wynikiem 13,3 tys. cytowań, a podium zamyka Polskie Radio 24 z liczbą ponad 7,8 tys. materiałów. Wzrost w rankingu stacji radiowych odnotował jedynie Programu III Polskiego Radia, który z wynikiem prawie 3 tys. wzmianek występuje na miejscu siódmym. W zestawieniu nie zabrakło również miejsca na rozgłośnie regionalne – miejsce dziewiąte zajęło Radio Wrocław z wynikiem ponad 1,3 tys. cytowań w innych mediach, a tuż za nim, ze zmianą o jedną pozycję w górę, uplasowało się Radio Poznań.
Wirtualna Polska najbardziej opiniotwórczym medium internetowym
Na czele kategorii portali z awansem o jedno miejsce występuje Wirtualna Polska. Dziennikarze innych redakcji w kraju licznie powoływali się na portal m.in. w czerwcu, gdy redaktorzy WP ujawnili nadużycia, do których dochodziło w Domu Pomocy Społecznej dla dzieci w Jordanowie. W ostatnim czasie na redakcję często powoływano się także w związku z publikacją materiału o trzydziestomilionowej premii dla polskiej reprezentacji w piłce nożnej. Z liczbą zaledwie 300 cytowań mniej miejsce drugie zajął Onet, cytowany w 2022 roku ponad 22,3 tys. razy. Podium zamyka Interia wzmiankowana przez inne tytuły mediowe ponad 13,7 tys. razy. Awans o trzy oczka w stosunku do roku 2021 odnotował portal Pudelek z liczbą 6,4 tys. odwołań. Z miejsca dziesiątego na siódme zmieniła się także pozycja Plejady, która odnotowała wzrost cytowalności o prawie 50 proc., osiągając wynik 5,2 tys. wzmianek.
Najczęściej cytowane tygodniki 2022: „Sieci”, „Gazeta Polska”, „Wprost”
Pierwsze miejsce zestawienia najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników w Polsce zajęło czasopismo „Sieci” ze wzrostem o jedno oczko w stosunku do roku 2021 i łączną liczbą 5,6 tys. cytowań. Na redakcję najczęściej powoływano się w styczniu, kiedy na łamach tytułu ukazał się wywiad z Jarosławem Kaczyńskim, w którym polityk potwierdził wykorzystywanie przez polskie służby systemu Pegasus. Widoczny wzrost materiałów odnotowano w sierpniu także za sprawą wywiadu z prezesem Prawa i Sprawiedliwości na temat propozycji wejścia Polski do strefy euro oraz reformy sądownictwa. Na miejscu drugim uplasowała się „Gazeta Polska”, której pozycja wzrosła o jedno miejsce z liczbą 3,3 tys. odwołań. Podium zamyka natomiast „Wprost” z wynikiem prawie 3,1 tys. materiałów, a czwarte miejsce należy do tygodnika „Newsweek”, który w 2022 roku łącznie zacytowano 3 tys. razy. Ranking zamyka mający zaledwie 40 cytowań mniej dwutygodnik z kategorii magazynów luksusowych dla kobiet — „Viva”.
„Forbes” otwiera ranking 2022 miesięczników i dwumiesięczników
Numerem jeden 2022 roku w kategorii miesięczników i dwumiesięczników jest „Forbes”, na który dziennikarze innych mediów powoływali się ponad 2,4 tys. razy. Do tytułu najczęściej odnoszono się w pierwszym kwartale ubiegłego roku między innymi w związku z publikacją popularnej Listy 100. Najbogatszych Polaków. Miejsce drugie ze wzrostem o jedno oczko w stosunku do roku 2021 należy do magazynu edukacyjnego dla młodzieży „Perspektywy”, którego treści łącznie przekazywano dalej 1,7 tys. razy. Kolejne miejsce należy do dwumiesięcznika branżowego „Press” (1,3 tys.), a czwartą pozycję zajął „Twój Styl” (1 tys.) Z awansem o dwie pozycje ranking zamyka „Zwierciadło”. Widoczny skok cytowań miesięcznik zanotował między innymi w kwietniu, gdy na jego łamach ukazał się wywiad w Magdaleną Cielecką, podczas którego znana aktorka opowiedziała o związku z Bartoszem Gelnerem.
Najbardziej opiniotwórcze media o tematyce biznesowej
Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych w kategorii mediów ekonomicznych i biznesowych znalazła się „Rzeczpospolita” (22,4 tys.), a za nią „Dziennik Gazeta Prawna” (13 tys.). Miejsce trzecie z awansem o jedną pozycję zajmuje „Forbes” (2,4 tys.), czwarte należy do „Pulsu Biznesu”, mającego zaledwie 39 cytowań mniej – 2,3 tys. Zestawienie zamyka gazeta „Parkiet” (300). Z kolei ranking najbardziej opiniotwórczych portali ekonomicznych i biznesowych otwiera Money z wynikiem ponad 4,7 tys. powołań. Drugie miejsce należy do Business Insidera (4,3 tys.), a podium zamyka Bankier, do którego inne media odnosiły się prawie 2 tys. razy. Wzrost o jedno oczko w rankingu zanotował portal 300gospodarka, a zestawienie zamyka portal Wnp.pl z liczbą 440 powołań w innych tytułach mediowych w kraju.
TOP 10 najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych
Pierwsze miejsce w kategorii najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych zajmuje „Polska Metropolia Warszawska”, której materiały cytowano w innych mediach 1,5 tys. razy. Drugie miejsce w rankingu należy do Radia Wrocław, na które głównie za sprawą programu „Rozmowa Dnia” dziennikarze innych mediów w Polsce powoływali się w ubiegłym roku 1,3 tys. razy. Podium zamyka „Gazeta Krakowska” z liczbą 1 tys. cytowań. Zaledwie 47 cytowań mniej ma z kolei Radio Poznań, które tuż za podium zajmuje czwarte miejsce. Najwyższy awans aż o siedem pozycji należy natomiast do Radia Lublin, które zamyka zestawienie. Treści redakcji zostały wspomniane w 2022 roku 633 razy, co daje wzrost liczby wzmianek o ponad 100 proc.
Najbardziej opiniotwórcze grupy mediowe w 2022 roku
Miejsce pierwsze najbardziej opiniotwórczych wydawnictw ubiegłego roku należy do Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje Business Insider, Fakt, Forbes, Newsweek, Noizz, Onet, Plejada i Przegląd Sportowy, były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce ponad 56,3 tys. razy. Na drugim miejscu grupa Wirtualna Polska Media z łącznym wynikiem ponad 35,7 tys. wzmianek badanych tytułów Abczdrowie, Autokult, Dobreprogramy, Money, o2, Pudelek i WP. Podium zamyka Cyfrowy Polsat reprezentowany przez Polsat, Polsat News, Polsat Sport, Interię, Pomponik oraz TV4, do których dziennikarze w Polsce odwoływali się łącznie prawie 33 tys. razy. Kolejne miejsce zajmuje TVN Warner Bros. Discovery (TVN, TVN Turbo, TVN24, TVN24 Biznes i Świat), którego materiały redakcyjne pojawiły się 26,3 tys. razy w innych mediach.
PEŁNY RAPORT NA STRONIE
O badaniu:
Analizę częstotliwości 385 863 cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1 stycznia – 31 grudnia 2022 roku.